Болка в краката е често споменавано оплакване. Дължи се на ред причини в зависимост от възрастта, организма и дори историята на заболявания, които имаме. Най-често крака болят заради травма, включително изкълчване, заради лошо стъпване, заради ускорен растеж при децата. Болката в краката я приемаме като обичаен симптом от една определена възраст. Особено тогава при съчетание на фактори като топло време, продължителен престой на едно място, дехидратация, наднормено тегло и наличие на някои заболявания, отичането на краката ни напомня за чувствителността на организма от околната среда.

Тъй като настъпват жегите добре е да знаем, че топлото по принцип предразполага към отичане на краката. Това се дължи на застой на телесни течности в краката, което донякъде се явява в следствие на разширяването на кръвоносните съдове заради високите температури. Разширяването на вените създава и друг проблем, който задълбочава състоянието. Знаем, че по вените тече кръв в обратна на гравитацията посока, като движението й се подпомага от клапи, които предотвратяват връщането на кръвта назад. При разширяването обаче клапите не могат да изпълняват функциите напълно ефективно, вследствие на което се получава нежеланото връщане. А от това следва събиране на кръв в долната част на краката и тяхното подуване. При задълбочаване на проблема се наблюдава пропускливост на стените на кръвоносните съдове и натрупване на течности в съседните тъкани.

Жегите носят след себе си още два влошаващи здравето на краката ни ефекта – единият от които е, че организмът лесно се дехидратира. А водата е тази, която спомага всички дейности и функции в организма – помага за пренасянето на хранителни вещества, минерали, витамини и други и за отделянето на отпадъчни продукти. Да се ограничава консумацията на сол в жегите при дехидратиран организмъм, само по себе си не е добра идея. Преди да предприемете подобна мярка, е по-добре да се опитате да се наблюдавате за признаци на обезводняване на организма. Такива са: зачервено лице, постоянно усещане на жажда, суха, топла кожа, по-тъмна урина (урината при хидратиран организма има цвят на разредена лимонада, докато на дехидратирания потъмнява и наподобява на разредено светло пиво), замайване и световъртеж, особено при рязко изправяне, физическа слабост, мускулни крампи, главоболие, пресъхване на устата. Следващата мярка е да се опитате да осигурите на организма минимум такова количество вода, което той губи през деня. Отделянето на пот при топло време естествено е по-високо. Това влияе не само на загубата на вода, но и на соли и микроелементи, които са важни и необходими на организма. Винаги е от полза да ограничите солта, но нека организмът да не се лишава напълно от нея – до 5 г е полезния максимум за деня.

NEWS_MORE_BOX

 

 


В топло време по природа намаляваме движението, което особено важи за часовете на най-високи температури. Обездвижването обаче е друг съществен рисков фактор, водещ до подуване и отичане на краката и застой на телесни течности. Тъй като движението в жегите не се препоръчва, защото това би натоварило сърцето, желателно е да отделим време специално в хладните сутрини и вечери за раздвижване, тренировки или най-малкото достатъчно разходки. Има спортове, които могат да донесат двоен ефект за тялото ни – да ни спасят от жегите като ни охладят и да ни осигурят необходимото движение, не случайно плуването е типично летен спорт.