Според статичстически проучвания частта от населението, която се оплаква в една или друга степен от болки в гърба към днешната дата достига до 80%. В някои случаи причината може да бъде лесно поправима, стига да бъде открита.


При болки по цялата дължина на гърба препоръките са за спане по корем, без да се използва възглавница. В някои случаи облекчение може да носи поставянето на тънка възглавница под корема и в горната част на таза. Така се намалява напрежението в гърба.


Но според проучване на Медицинския център на Университета в Рочестър спането по корем поставя гръбнака в неестествена позиция, поради това, че по-голямата част от теглото остава в срединната част на тялото, а не се разпределя между основните точки. Така се добавя допълнително напрежение върху гърба и шията, затруднявайки се по този начин поддържането на естествената извивка на гръбнака.



Все пак за тези, които предпочитат да спят по корем е добре главата да бъде на нивото на матрака. По този начин гръбначният стълб е в изправено положение и напрежението в шията, раменете и долната част на гърба се отнема.


В случаите, в които е трудно привикването към сън без възглавници, е възможно да бъде взета по-мека, тъй като твърдите и високи избутват главата твърде нагоре, увеличавайки извивката на врата – шийната лордоза.


По същата причина твърдата възглавница не представлява подходяща опция и при спане по гръб, поради повдигането на врата нагоре, което води до натоварване на прешлените. Освен това неудобната и твърда възглавница може да доведе до хъркане по време на сън.


При натоварване на шийните прешлени и шийната мускулатура не е изключена и проявата на главоболие рано сутрин, веднага след ставане.


Така изборът на възглавница е много индивидуален и не бива да се пренебрегва, както и изборът на комфортен матрак.


Най-добрата позиция за сън е тази, в която вратът се намира в неутрална позиция, а главата е продължение на гръбнака. При легнало положение, ако прекарана мислена линия от ухото до средата на рамото, а от там до бедрото и коляното, остане права, то възглавницата е подходяща. Това е и най-лесният начин за избор на височина на възглавница. Главата не трябва да бъде над или под нивото на раменете.


При нуждата от смяна на възглавница, рязката промяна може да създаде изразен дискомфорт в началото, поради това се препоръчва запазване и на старата за известно време, така че процесът да бъде по-плавен.


При бебета използването на възглавница не се препоръчва, поради риск от задушаване. Тези препоръки, според специалистите се налага да бъдат спазвани поне в рамките на първите 2 години от раждането.


Важно е да се отбележи, че макар и спането по корем да не изисква възглавница, при останалите позиции - по гръб или настрани, спането без възглавница може да причини повече вреда, отколкото полза. Затова е важно използването на възглавница, осигуряваща неутрална позиция.


Повишаването на височината на възглавницата значително повишава средното и пиковото налягане на черепната и цервикалната (шийна) област, като се увеличава екстензията и лордозата на шийните прешлени. Кранио-цервикалните налягания се отразява и върху качеството на съня.


Библиография:
1.    https://www.healthline.com/health/sleeping-without-a-pillow
2.    https://www.medicalnewstoday.com/articles/sleeping-without-a-pillow
3.    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27635354/