Зимните месеци и натрупването на повече сняг са чакани с нетърпение от любителите на зимните спортове като ски, сноуборд и други. Някои предпочитат да използват почивката си за преходи и изкачвания, дори и в зимни условия. Но за всички тези хобита е от значение предварителната подготовка, за да не се окажете неподготвени в планината.


По статистически данни до 95% от жертвите на лавини сами са предизвикали свличането на снежните маси. По-голямата част от останалите инциденти в планината през зимата също са предизвикани от човешки грешки. Не трябва да се пренебрегват т. нар. лавинен комплект – лавинен уред, лавинна сонда и лопата, защото в случай на злополука може да се окаже помощ на пострадал до пристигане на спасителните екипи.


Задължително е да носите със себе си още фолио – за обвиване на тялото и запазване на телесната топлина за по-дълго време. Използването на термогрейки също е от полза. Някои могат да излъчват топлина от 1 час до 6-12 часа.



От значение в преносимата аптечка, с която тръгвате, да разполагате с обезболяващи, температуропонижаващи, медикаменти срещу алергия и бронхоспазъм (изразява се със затруднено дишане). При налично кръвотечение е необходимо да разполагате със стерилни марли, ако се наложи тампонада, както и бинт за превързване.


Възможни са хипогликемични кризи, особено при по-дълги преходи. От значение е да разполагате с пакетче захар или мед, с които да бъдат овладявани тези ситуации. Едно пакетче мед осигурява приблизително до един час енергия.


Обаждането на телефон 112 е задължително, за да бъде подаден сигнал за инцидент. За оказване на долекарска помощ - до пристигане на екипите е от значение да не прилагаме методи и практики, в които не сме убедени. В случай на счупване не се правят опити за намествания, тъй като може да бъде увреден намиращ се наблизо по-голям кръвоносен съд, което от своя страна да доведе до кръвозагуба, изразена в различна степен.


При опасност от хипотермия (спадане на телесната температура до критичен минимум) могат да се използват термогрейки, които се препоръчва да се поставят първоначално на места, където преминават по-големи кръвоносни съдове, а именно под мишниците, в ингвиналните гънки, около шията и гърдите. Погрешно е, че алкохолът затопля. Той действа съдоразширяващо и по този начин вие губите повече телесна топлина и съответно по-бързо се преохлаждате.


Възможно е и получаване на т. нар. паник-атаки, които най-често се изразяват в сърцебиене, задух, стягане в областта на гърдите, пресъхване на устата и други. Най-простата техника за справяне е дълбокото вдишване и издишване. Друг метод е да се отнеме вниманието или да се фокусира върху нещо човекът.


От значение е предварително опознаване на маршрута, неговите особености и сведения за опасни зони по него. Познаване на метеорологичните условия също е от значение.


Откритите части на тялото измръзват не само при много ниски температури, но и при комбинация от температура под нулата в съчетание със силен вятър или валежи. При намалена чувствителност на крайниците, поради измръзване – ако не са налични мехури, кожата може да се разтрие със суха дреха до възстановяване на чувствителността.


Важен е приемът на достатъчно калорична храна, както и течности.


При наранявания с открити рани е необходимо овладяване на кръвотечението – чрез притискане и пристягане на мястото и повдигане на крайника на високо. На всеки 20-40 минути се препоръчва разхлабване на превръзката.