Сърцето е един от най-важните органи в човешкия организъм и съответно здравето на сърдечносъдовата система е основна задача на съвременното общество. Нашата страна е водеща в заболеваемостта и смъртността от сърдечни проблеми, поради което въпросът за профилактиката им е особено актуален. Необходимо е тя да започне в най-ранна възраст и да продължи до края на живота. Методите се различават според възрастта, наследствената обремененост, наличието или не на предишни сърдечни проблеми, пола и т.н.

 

Според AHA (American Heart Association - Американската сърдечна асоциация) разделянето на профилактиката според възрастта е най-актуалният метод, който прави човек подготвен, а и адекватно ангажиран с правилните стъпки към своето здраве.


 

1. Между 20 и 30 години човек е нужно, заедно с осъзнаването на своята зрялост и самостоятелност, да осъзнае и ангажираността си към собственото здраве и да проектира здравословния си живот. В това се включва:

  • Редовно посещение на семейния лекар и осъществяване на предвидените лабораторни и физикални изследвания. Важни са стойностите на кръвното налягане, кръвната захар, холестерол, боди-мас индекс (BMI), бъбречна функция. С лекаря е нужно да се обсъди начин на живот и хранене.
  • Запознаване със своята фамилна анамнеза – роднини със сърдечносъдови заболявания, такива починали от съдови иниденти, тяхната възраст, както и близки, които имат заболявания, асоциирани със сърцето - бъбречни, белодробни, диабет и други ендокринни проблеми, наднормено тегло и т.н.

 

2. Между 30 и 40 години освен предишните правила вече на дневен ред идва и поведението на самия човек в посока запазване на здравето.

 

  • Избягване на активното, но и пасивното пушене. Tютюнопушенето повишава риска от атеросклероза, която засяга, както сърдечните артерии, водейки до коронарна болест на сърцето, така и периферните съдове на крайниците по идентичен механизъм. Също така редица проучвания показват колко силно се завишава рискът от заболяване на сърдечносъдовата система при пасивните пушачи, като стойността е около 30%.
  • Поддържане на добра физическа активност, водеща до задоволително физическо здраве. Колкото по-рано се започне с добри и редовни спортни занимания, толкова по-естествено те се поместват в ежедневието на човека. Нужно е редуване на активно с пасивно натоварване на мускулите и редуване на умствената с физическа дейност. Поне два пъти седмично трябва да се спортува с натоварване на всички мускулни групи. Препоръчва се особено много ходенето пеша поне около 2-3 км на ден.
  • Създаване на правилни навици в дома – както индивидуални, така и за Вашите деца и близки. По-малко часове пред телевизора, повече разходки, каране на колело, игри, гимнастика , ходене по стъпалата, избягване на возене в кола и др. Добър пример дава засаждането и отглеждането на собствени плодве и зеленчуци, пък било то и само с цел развлечение. Приготвянето на домашна, здравословна храна, избягване пакетирани, сладки храни, газирани напитки и т.н.
NEWS_MORE_BOX

 

  • След 30 години постепенно се забавя метаболизмът на организма. За това е нужно да се контролира телесното тегло. Препоръчително е това да става чрез здравословен, балансиран хранителен режим и равни физически упражнения според интересите на човек.

 

3. Между 40 и 50 години, заедно с навлизане в зрялата възраст, се увеличават рисковете от болести на сърдечно-съдовата система. Освен, че методите за превенция на предишната възрастова група са актуални, нужно е да се добавят още няколко специфични за възрастта:

  • Избягване на прекомерния стрес. Младите хора имат склонност да се ангажират с твърде стресови професии, без да си дават необходимата почивка и време за сън. Особено ценно е редуване на професионалните задължения с добра почивка според интересите, както и при възможност занимаване с умствена релаксация.
  • Здравсловно хранене. Сега повече от всичко е важно спазване на добър хранителен режим – изобилие от плодове и зленчуци, пълнозърнести продукти, риба, ядки и др. на малки порции и редовни часови интервали. По-голямо внимание трябва да се обръща към приема на месо – да не бъде всеки ден, както и да се избягват мазни, солени, пушени храни, както и прекаления прием на алкохол.