Превенцията на рака е действие, предприето за намаляване рисковете от развитие на злокачествено заболяване.

През 2020 г. в САЩ над 1,8 милиона души се очаква да бъдат диагностицирани с рак. В допълнение към физическите проблеми и емоционалния стрес, причинени от тази диагноза, високите разходи за грижите също са в тежест за пациентите.

Чрез предотвратяване на туморните заболявания се намалява броят на новодиагностицираните случаи.

Ракът не е единично заболяване, а група свързани състояния. Много промени в нашите гени, начина ни на живот и околната среда могат да увеличат или намалят риска от заболяването.

Учените изучават много различни начини за предотвратяване на злокачествените заболявания като промени в диетата и начина на живот или ранно диагностициране на предраковите състояния. Това са състояния, които не са рак, но с течение на времето могат да се развият в злокачествен процес.

Канцерогенезата е поредица от стъпки, които се извършват, когато нормалната клетка се превърне в ракова. Клетката е най-малката единица на тялото и изгражда неговите тъкани.

Всяка клетка съдържа гени, контролиращи процесите на растеж, развитие и възстановяване в нея.

Промени в гените (мутации) се случват по време на канцерогенеза. Мутациите могат да доведат до нарушаване на нормално протичащите процеси в клетките. Когато това се случи, клетките не умират, когато трябва и на свой ред се създават нови клетки, когато тялото не се нуждае от тях.

През последните две десетилетия учените изчислиха, че повече от половината от раковите заболявания биха могли да бъдат предотвратени чрез прилагането на знанията, които имаме сега.

Докато повишеният риск за някои видове рак се причинява от наследствени фактори (около 5% - 10% от случаите на рак), повечето видове туморни заболявания възникват под влияние на фактори на околната среда и начина на живот.

Например научните доказателства показват, че намаляване излагането на причиняващи рака вещества като тютюн, ваксинирането срещу човешки папилома вирус (HPV) и поддържане на здравословно тегло и ангажиране с физическа активност могат да намалят риска от рак.

В допълнение, някои скринингови тестове за рак, като HPV, ДНК тест за рак на маточната шийка и колоноскопия за колоректален карцином, могат да помогнат за профилактика и ранното откриване на туморните заболявания.

Тези тестове откриват предракови лезии, които могат да бъдат премахнати или унищожени преди да прогресират до рак.

Съществуват много възможности за по-голям напредък в превенцията на рака. Точно както ние все повече можем да идентифицираме най-добрите методи за лечение на рак въз основа на генетични аномалии на самия тумор, ще ни позволи да приспособим персонализирани мерки за скрининг и профилактика на рака.

Откритията, направени в биологията на рака, имунологията и науката за ваксините, използват силата на имунната система за предотвратяване на раковите заболявания, които не са причинени от инфекциозни агенти, което представлява повечето нови случаи.

В бъдеще ще бъде възможно да се ваксинират лица с висок риск от развитие на някои невирусосвързани заболявания, обучавайки имунната им система да ги предпази от развитие на рак.

Разработването и прилагането на ефективни стратегии за превенция, означава че по-малко хора ще трябва да се изправят пред физическите, психологическите, социалните и финансовите вреди от рака и неговото лечение.