Както личи от името, предиабетът е състоянието, което предхожда захарния диабет. Обичайно то протича безсимптомно и някой път се открива съвсем случайно. Установи ли се обаче, е необходимо да се вземат мерки, за да се не се превърне в диабет.

 

Както нарушената гликемия на гладно (кръвна захар между 6,1 и 7,0 ммол/л), така и нарушения въглехидратен толеранс (кръвна захар между 7,8 и 11,1 ммол/л на 2-ри час от обременяване с глюкоза), крият риск. Комбинираният глюкозен интолеранс (съчетанието между двете състояния) е почти 100% сигурно, че в даден момент ще премине в захарен диабет, ако липсват контрамерки.


 

Има множество проучвания в световен мащаб, които показват, че промяната в стила на живот и отслабването на тегло, са най-ефективни за превенция на диабета.

 

В момента най-използвани са препоръките на Програмата за превенция на захарен диабет (DPP). Стремежът е към постигане на постижими и реалистични цели, които обаче да имат добър резултат. Така се установява, че понижаването на теглото само със 7% и задържането им, намалява риска от диабет с до 58%!

 

Как може да се постигне?

 

Промяната в теглото трябва да е плавна, за да може целта да се постигне по-лесно. Препоръчва се отслабване с 0,5 до 1 кг на седмица или 2-4 килограма за месец, което не звучи толкова трудно.

 

Цели се отрицателен калориен баланс. Затова е необходимо да се изчисли дневният калориен прием и получаваните с храната калории да се намалят с 500 до 1000 на дневно.

 

По отношение на диетите, има доказателства за благоприятен ефект от Средиземноморската диета. Като цяло се препоръчва приемът на пълнозърнести храни, зеленчуци, ядки, плодове. Установява се, че ядките, киселото мляко, чаят и кафето намаляват риска от диабет, докато червеното месо и подсладените напитки го увеличават.

 

Важно е да се знае, че алкохолът е висококалоричен и при желание за отслабване е необходимо максимално да се ограничи. Допустим е приемът на едно питие дневно за жени и до две питиета за мъже. За едно питие се считат 350  мл бира, 150 мл вино или 40 мл твърд алкохол.

 

По отношение на физическата активност, препоръките са също постижими. Достатъчно е поддържане на умерено-интензивно натоварване в рамките на 150 минути седмично, като например бързо ходене. Добре е да бъдат разпределени в поне 3 дни или пък по 30 минути 5 пъти седмично.

 

Установява се, че тютюнопушенето също увеличава риска от диабет, поради което е добре то да се преустанови. Друг е проблемът, че непосредствено след спирането на цигарите, често има напълняване и съответно увеличаване на диабетния риск. Затова е необходимо по-стриктно проследяване на кръвната захар и спазване на хигиенно-диетичния режим.

 

Какви са възможностите за медикаментозна терапия?

Тъй като предиабетът най-често е съчетан с инсулинова резистентност, е най-логично за лечението му да се използва инсулинов „очувствител“, какъвто е метформинът. И наистина има доказателства, че той има ефект за предотвратяване на захарен диабет, но по нищо не превъзхожда промяната в стила на живот.

 

Към момента медикаментозно лечение с метформин се препоръчва при хора с индекс на телесна маса над 35 кг/м2, както и при жени, които са имали гестационен захарен диабет. Във всички останали случаи може да се опита и само с хранителен и двигателен режим.

 

Има доказателства за добър ефект и от други медикаменти, като тиазолидиндионите, акарбозата, GLP-1 рецепторните аналози, но те са по-малко използвани, поради изразени странични ефекти или високата им цена.

 

Тъй като предиабетът е свързан с повишен риск от съдови инциденти, е необходимо да се проследи и наличието на сърдечни заболявания. Препоръчва се лечение на артериалната хипертония и дислипидемията.

 

Предиабетът не е диагноза, а предупредителен знак, че захарният диабет чака зад ъгъла. Малките промени в начина на живот и диетата, могат да се окажат от огромна важност за здравето и не бива да се подценяват!
4039