Голяма част от хората в предиабет не проявяват симптоми. Въпреки това има начин състоянието да се установи и се предприемат, макар и закъснелите мерки, за удължаване срока на тежко заболяване.

Диабетът е едно от най-масово разпространените заболявания днес. Към 10% от населението в света страда от диабет или около 366 млн. души, като се очаква през 2030 г. броят им да скочи на 522 млн. По данни на специалисти и водещи здравни организации на всеки 10 секунди 3 души се разболяват от диабет, а един губи живота си. Всяка година се добавят нови 100 млн. случая, като 78 000 са на деца. 90% от общото им число са на диабет тип 2. 80% от болните са хора с ниски или средни доходи. В България 8125 души всяка година си отиват заради диабет, като делът на мъжете и жените е приблизително еднакъв.

Диабетът се дължи на наследствен фактор и начина на живот – обездвижване и системно допускане на грешки в храненето, наднормено тегло и затлъстяване. Хората, които имат в рода си страдащ от диабет би трябвало да са нащрек за здравето си и да се следят за признаците му. За съжаление, непрекъснато се понижава възрастта на засегнатите, а диабетът води до много други сериозни заболявания. Хората с диабет са 15 пъти повече застрашени от бъбречна недостатъчност, слепота. При тях рискът от инфаркт и инсулт нараства с 50%.

При предиабет нивото на кръвна глюкоза е по-високо от нормално, макар че неговите стойности не са преминали границите, които се приемат като показател за диабет. Вече се отчитат проблеми в обмяната на веществата. При тези хора от сега рискът за сърцето се повишава.

При предиабет равновесието между глюкозата и инсулина в кръвта се нарушава. Задстомашната жлеза е натоварена и не смогва да отделя достатъчно инсулин след хранене, за да се усвои захарта в кръвта от клетките или пък те вече губят чувствителността си към него и „ключовите им механизми“ са затормозени и не допуснат отварянето на „вратите“ както преди за навлизането й в клетките и превръщането й в енергия. Вероятността от развитие на диабет тип 2 при предиабет е съвсем реална и близка.

При диабет панкреасът вече е неспособен да покрива нуждите на организма от инсулин или той губи ефективността си.

Когато кръвната захар остане неусвоена, при високите й стойности, тя уврежда фините кръвоносни съдове в органи като бъбреци, сърце, очи и нервната система.
 

NEWS_MORE_BOX

2. Как да установим предиабета?

За определяне на предиабет могат да помогнат три теста: бърз скринингов тест за кръвна захар, изследване на плазмена глюкоза в хода на ОГТТ и на гликиран хемоглобин (HbA1c).

Бързият скринингов тест се провежда на гладно, минимум след като са изминали 8 часа от последното хранене, чрез убождане на пръст и използване на специални тест-ленти и апарат глюкомер, който отчита стойността на кръвната захар. Лекарят може да назначи допълнително измерването на кръвната захар и веднага след хранене.

При предиабет стойностите на кръвната захар на гладно са между 100-125 mg/dl, което е показател за нарушения в усвояването й.
За нормални се приемат стойностите под 100 mg/dl, за диабет – над 125 mg/dl.

Тестът за плазмена глюкоза се провежда на гладно и два часа след прием на 100 мг чиста глюкоза. По получената графика специалистът може да съди дали има наличие на нарушение в усвояването на захарта.

Стойности между 140 – 199 mg/dl при тестването два часа след приема на глюкоза показват предиабет. Над 200 сочат за диабет. Нормалните са под 140 mg/dl.

Изследването на гликирания хемоглобин (HbA1c) е показателно за предиабет при стойности между 5,7 и 6,4%.
 


3. Какви са препоръките при предиабет?

Първо трябва да знаете, че не е невъзможна мисия да се предотврати диабет при предиабет и това до голяма степен зависи от волята на засегнатия.


Препоръките на специалистите могат да изглеждат тривиални, но те са валидни: предприемане на мерки за редуциране на наднорменото тегло, промяна на начина на живот като се въведе в ежедневния и седмичен график часове за движение и спорт и съблюдаване на здравословен начин на хранене, препоръчан от специалиста според показателите на всички назначени от него изследвания. Със сигурност е необходимо регулиране и подобряване на избора на въглехидратите и мазнините.

Хранителният режим въвежда баланс между нискомаслени храни, пълнозърнести продукти и зеленчуци. Базира се на контрол на енергийния прием и големината на порциите, както и избор на продукти с ниско съдържание на захар и въглехидрати и прием на фибри.

Мащабно проучване Diabetes Prevention Program показва, че 58% от придържалите се към тези препоръки в продължение на 3 години не развиват диабет. За тези на възраст над 60-години процентът скача на 71.
 

Още малко факти:

  • Редуцирането на килограмите с 5-10% при наднормено тегло или затлъстяване намалява риска от развитие на диабет тип 2.
  • 30 минути спорт на ден като плуване, каране на колело, бързо ходене, предпазва от диабет. За седмица това е количество равно на 3 ½ часа.
  • Аеробните упражнения се оказват благоприятни не само срещу развитието на диабет тип 2 при предиабет, но и срещу сърдечносъдови заболявания и инциденти и високо кръвно налягане.