Болки в кръста, шията и гърба, неспокоен сън през нощта и опънати до скъсване нерви през деня... Звучи ли ви познато? Най-вероятно да, тъй като болките в кръста и гърба са сред най-често срещаните неврологични страдания. Според различни изследвания около 70-75% от хората по света се оплакват от болки в гърба. Установено е още, че това неразположение мъчи предимно жени над 45 години, но често болките в гърба не щадят нито по-млади, нито силния пол.

Причините за този дискомфорт са много и различни – застоял начин на живот, работа зад бюрото по цял ден или тежък физически труд, неправилното хранене, неудобни обувки, претоварване с тежести, неправилни движения  и не на последно място – подценяване на първите симптоми.

Резултатите от неправилното лекуване могат да бъдат твърде неприятни, а именно тежки и болезнени увреждания на гръбначния стълб, а понякога и стомашни, и чернодробни проблеми, когато се самолекуваме и пием лекарства, за да облекчим болката.
Най-тежко тези болки се отразяват на хората, водещи заседнал начин на живот, понеже мускулатурата им е по-отпусната.

Липсата на достатъчно движения и неподходящото положение на тялото в продължение на часове са основните, но не и единствени причини за болките в гърба. Дискомфортът във врата и гърба може да се появи и по други причини. Сред тях са възпаления в областта на гръбнака или изкривявания на гръбнака или таза. Болка може да се получи и като резултат от травма, бременност или тежко раждане, както и при някои метаболитни костни нарушения (например остеопороза). Според някои психолози болки и напрежение в гърба може да причинят дори душевни проблеми и стрес.

Климатичните фактори, като влагата и студа, също не бива да се подценяват. Причината е, че в гръбначния стълб се намират рецептори, върху които огромно влияние оказват именно промените в температурата навън. Грипът и другите вирусни заболявания, с които се сблъскваме през зимата, също атакуват нервите, излизащи от гръбначния стълб.

Ако болката в гърба продължава повече от 5-6 дни или пък се появява и изчезва периодично, непременно се консултирайте със специалист. Ако успоредно с болката получите изтръпване или слабост в крайниците, непременно трябва да се консултирате с невролог, тъй като болките в гърба може да са и знак за друго заболяване.

Специалистите напомнят, че колкото по-дълго продължи болката, без да се лекува адекватно, толкова по-голяма е опасността от мускулни спазми. Те от своя страна може да нарушат нормалното кръвообращение и оттам да се получи сериозно механично увреждане на гръбначните дискове.

Много важни за преодоляване на това състояние са умерените физически упражнения, но без тежко натоварване. Огромна е ползата от плуването по гръб или лека гимнастика за укрепване на гръбнака. Много добър ефект има и масажът. Можете и сами да си помогнете, като леко разтриете вътрешната страна на коляното, където се намират рефлекторните точки, които "отговарят" за здравето на гърба.

Има и няколко лесни правила, които биха могли да ви спестят болките и напрежението в гръбначната област: 
– Внимавайте какво и как вдигате и носите. Разпределяйте тежестта равномерно в двете си ръце.
– Ако трябва да вдигнете нещо, не се навеждайте и изправяйте рязко.
– В случай че работата ви е свързана с продължително стоене/седене на едно място, опитайте да сменяте позата по-често, раздвижвайте краката си, протягайте се от време на време. Най-добре ще е да ставате на всеки 40-50 минути от стола, дори и само за да обиколите стаята.