Чували сме, че е добре да ходим изправени, дори усещаме разликата веднага, но твърде рядко обръщаме внимание на стойката си. Оказва се, че тя повлиява функционирането на цялото тяло, дори има значение за самоувереността и настроението ни.


Правилната стойка далеч не е само козметична грижа за тялото. Добрата стойка спомага за намаляване на стреса, напрежението в мускулите, сухожилията, костите и вътрешните органи. При правилно пренасяне на тежестта дори можем да изглеждаме и по слаби с няколко килограма, поради прибрания корем и изправяне на тялото.


Неправилната стойка води и до по-бързо настъпване на умора, първо върху мускулите, а след това остава като цялостно усещане. Препоръчват се чести почивки и раздвижване или разтягане – поне на всеки 1 час.



Неправилната стойка действа най-неблагоприятно върху мускулите, ставите и гръбначния стълб, защото ги натоварва допълнително. Това ги напряга, което на свой ред води до болки в долната част на гърба, шията, раменете, изява на главоболие и дори проблеми с храносмилателната система. Лошата поза на тялото може да влоши и съня.


Изгърбването и привеждането компресират дробовете. Ако стойката е изправена белите дробове използват повече функционална тъкан и се подобрява дишането.


Проучвания показват, че дори изпънатите назад рамене и разтворен гръден кош сигнализират на мозъка да отделя повече ендорфин.


Специалистите обръщат внимание на това, че следенето на позата трябва да бъде не само докато сме прави или вървим, но и когато седим и дори спим. Подобряването, свързано с промяна на навиците обаче, отнема време и е немалко предизвикателство само по себе си.


Правилната стойка, която сме видели изправени в огледалото трябва да следим постоянно, дори ако това изисква често да се оглеждаме – във врати, витрини и други. Така постепенно в мозъка се изгражда навик да ни „подсеща” за поддържане на стойката.


Колкото по-често коригирате неправилната си поза, толкова повече тялото ще свикне с изправената стойка и когато я сменим, мускулите много по-бързо ще се изморяват, което е вид „подсещане” да се изправим.


Най-лесно стойка се изкривява в седнало положение, когато тялото е по-отпуснато и торсът се накланя напред или надолу. За да се избегне това височината на облегалката и височината на стола, както и тази на бюрото имат съществено значение.


В седнало положение краката трябва да образуват точно прав ъгъл в коляното, нито повече, нито по-малко, а ходилата да стъпват изцяло на пода. Височината на бюрото требва да е такава, че когато поставим ръцете си свободно върху него, лактите да образуват отново 90˚.


Неудобните обувки, включително прекалено ниските или високите, напрягат мускулите на краката, а продължителното им носене може да доведе и до изкривяване на гръбначния стълб. Затова, ако се изисква да обуете красиви, но неудобни обувки, по възможност си носете и някои удобни, ортопедични.


Неправилната поза по време на сън също оказва влияние. Ако възглавницата е прекалено висока или твърде ниска, това може да причини изкривяване в стойката и прегърбване, както и болки във врата и гръбнака. Препоръчва се и спането на твърд матрак, който ще държи тялото опънато по време на сън.


Седенето или стоенете накриво с пренасяна на тежестта на единия или другия крак води до напрежение в тазобедрената става. По този начин ставите се износват с течение на времето.


Колкото по-дълго работим за укрепване на мускулите и изправяне на стойката си, толкова по-естествена и по-малко предизвикателна ще бъде тя за нас.


Библиография:
https://medlineplus.gov/guidetogoodposture.html
https://www.acatoday.org/Patients/Health-Wellness-Information/Posture
https://newsinhealth.nih.gov/2017/08/getting-it-straight