Неправилната и лоша стойка може да доведе до различни оплаквания по протежението на гръбначния стълб, но освен това непряко може да повлиява и други органи. Най-често при преглед се отчита разнене на периферните нерви на различни нива, мускулен спазъм от едната страна и удължени мускули от другата страна на гръбнака.


Лошата стойка е всяко положение на тялото, при което се води до ненужно напрежение. Правилната поза не се отнася непременно до изправено положение на тялото. В много случаи неправилната стойка се избягва при информараност за ергономията на работа.


Важно е да се отбележи, че при забавяне на лечението се способства за включване и на крайниците в болковия синдром, като дори болката в гърба да премине, а да остане само в рамото или дори глезена.



Постуралният синдром е резултат от продължително заемане на принудителни позиции, които водят до пренапрягане на ставните повърхности, мускулите или сухожилията. Болката може да бъде и локална. Освен статични позиции значение имат още повтарящите се еднотипни движения.


От значение е пациентите дори да опитат различни постурални позиции, като по този начин се изследва кои от тях водят до премахване на симптомите и кои увеличават дискомфортът.


Симптомите при постурален синдром най-често се изразяват в болка при седене или стоене за по-продължително време, като дискомфортът обикновено отшумява при започване на раздвижване.


Болките по-често започват от областта на кръста, но впоследствие се включват първоначално тъпа болка във врата и раменете.


Проявата на директна и изразена болка се дължи на точки, в които е налична исхемия – кислороден недостиг, поради влошаване на кръвообращението, следствие на спазъм на съдовете. За разлика от това болката в седалището или задната част на бедрото при продължително седене може да има връзка адаптивно скъсяване във флексорите на тазобедрената става, като симптомите могат да се разпространят до страничната повърхност на коляното.


За проявите на постурален синдром допринасящ ефект имат позиционирането на главата, особено при работа на бюро. Освен това значение има още наднорменото тегло, седенето и заемането на изправено положение за продължителни периоди, без раздвижване.


Добрата или т. нар. ергономична позиция е изключително важна от гледна точка осигуряване на минимално натоварване на гръбначния стълб, нервите и мускулите. Като общо правило, добрата стойка може да бъде постигната, като се гарантира образуването на права линия от ухото, до рамото и бедрото.


Препоръки за предпазване от неправилна стойка и последващи болки в кръста

При заемане на седнала позиция, особено за продължително време е от значение използването на ергономичен стол, който позволява да поддържането на оптимална стойка. Седалището трябва да е разположено в задната част на стола и да е налице добра лумбална опора. Раменете трябва да са леко назад, а брадичката да е леко прибрана.


Не само позицията по време на работа има значение, но и тази по време на сън. Коленете могат да бъдат сгънати, като е подходящо поставянето на възглавница между тях при заемане на странична позиция за допълнителен комфорт.


Лежането по корем обикновено не се препоръчва, тъй като това натоварва шията значително, особенопри използването на високи възглавници.


Референции:
1. Postural Syndrome; The Brisbane spine clinic;
2. Stephen May et al., High frequency of McKenzie’s postural syndrome in young population of non-care seeking individuals, Journal of Manual & Manipulative Therapy;
3. Postural Syndrome , Pelvic rehabilitation medicine