Остеопорозата е най-честото заболяване на костите, което води до прогресиращо намаляване на костната плътност и до значително завишаване на риска от развитие на костни счупвания. Заболяването е наричано “тихия враг”, тъй като често протича без каквато и да било симптоматика и обикновено се открива след леки падания, при които се развиват сериозни фрактури. То се наблюдава и при двата пола, но сравнително по-често страдат жените след преминаване през менопауза.

Основните съставки, без които изграждането на костите е невъзможно, защото взимат основно участие в структурата им, са колаген, калций и фосфор, които създават здравина и твърдост на костите. Друг важен компонент от костната структура са живите костни клетки, които заместват отслабените участъци в тях.


Заболяването се развива, когато се наруши балансът между разграждане на костта и нейното възстановяване с нова костна тъкан. При младите хора е налице процес, при който образуването на костна тъкан е в повече, за разлика от изгубената такава. Това в крайна сметка води до развитие на кости с висока плътност, които достигат определен критичен праг, наречен пикова костна маса. Естествено, този процес е само от полза в тази възраст и години по-късно. Колкото по-голямо количество костна маса е натрупано по време на растежа, толкова е по-малка вероятността от развитие на заболяването в напреднала възраст. Именно поради тази причина се приема, че превенцията на остеопороза и добрите хранителни навици още от ранна детска възраст са от изключителна важност за правилното развитие на организма и предпазването от развитието ѝ.
 

 


Кои са основните причини за остеопорозата?

Състоянията, които могат да доведат до развитие на остеопороза са много, поради което се отделят в няколко графи. Етиологичните причинители са генетични нарушения и вродени заболявания, хипогонадни състояния – понижено ниво на полови хормони, ендокринни заболявания, като синдром на Кушинг или захарен диабет, дефицитни състояния, като малнутриция и недостиг на калций, витамин D, магнезий и някои видове структурни белтъчини.

Вероятността от развитие на остеопороза се определя от някои основни фактори, присъстващи в живота на всеки човек. Рискови фактори могат да бъдат определени в няколко основни групи, като за най-значителна се приема, групата на контролираните фактори. Към това число спадат недостатъчния прием на калций и витамин D, респективно недоимъчен прием на мляко и млечни продукти – сирене и кашкавал, както и до прекалено застоял начин на живот.
 

 

Калцият пази от остеопороза – защо?

Недостатъчният прием на калций през детските години и юношеската възраст няма този силен отрицателен ефект, както намаленият или липсващ прием на храни, богати на калций, през напреднала възраст. При възрастни пониженият прием на калций увеличава драстично вероятността от отслабване на костите и понижаване на общата костна минерализация, което е сериозна предпоставка за развитие на остеопороза. Калцият има силен ефект при битката срещу заболяването, защото освен че взима директно участие в изграждане на костната структура в сърцевината на костите, той има и голямо значение в изграждането на защитна мрежоподобна структура. Това е и причината компанията за млечни продукти Верея да държи на един от основните си продукти – Vereia Ca+, поставяйки по този начин акцент върху това колко е важен приемът на калций. Също така, при отлагането на калций и създаването на тази гъста мрежа от външната страна на костите, микроелементът допринася за по-доброто уплътняване на костите и предпазването им от нараняване и фрактури при минимални увреждания.

Друг много важен хранителен елемент при превенцията от развитие на остеопороза или при профилактика на заболели хора е витамин D. Той е абсолютно задължителен за ежедневен прием, тъй като преминавайки през фазата на усвояване от организма през стомашно-чревния тракт, този витамин спомага за повишаване и на тънкочревната резорбция на калций и предотвратява неговото отделяне с урината и фекалиите. Без необходимото количество витамин D, калцият не може да бъде усвоен напълно от тънкочревния лумен, дори когато приемът му е в нормални или завишени стойности.

NEWS_MORE_BOX



Характерното за този витамин е, че той се синтезира в кожата под влияние на ултравиолетовите слънчеви лъчи, но може да бъде набавен и с помощта на балансиран хранителен прием. Възможност за това дава млякото с повишено ниво на витамин D и по-мазната морска риба, както и някои зърнени храни.

 

Мляко и остеопороза

Млякото е изключително важен хранителен нутриент за организма на човека, поради което е важно да намира място на всяка трапеза. Причината за това е, че млякото е изключително богат източник на хранителни вещества и витамини. В него се съдържат органични вещества от рода на белтъчини, мазнини, млечна захар, витамини и ензими, както и неорганични химически компоненти, като вода, минерални соли и газове. Белтъчините, намиращи се в млякото, са пълноценни и напълно усвоими от организма. Мазнините в млякото са предимно HDL-мазнини или това са високоплътностните мастни киселини, които са изключително важни за правилното осъществяване на храносмилателните процеси, растеж на организма, подобряване на метаболизма и предпазването от натрупване на “лош” LDL холестерол.

В млякото се съдържат два особено важни компонента – калций и фосфор. Те спомагат значително за формиране на костната тъкан, възстановяване целостта на костите, взимат участие и в оздравителните процеси и имат основно значение при борбата със заболяването остеопороза, тъй като комбинацията от калций и фосфор позволява активиране на метаболитните процеси за производство на костни клетки и тяхното правилно съчленяване в костната архитектоника. От друга страна, наличието на голямо количество витамин D в млякото играе ключова роля за сигурното усвояване на калциевите соли от чревния лумен.  

Важно значение се отдава на млякото и за здравината на зъби и красивата усмивка. Калцият и фосфорът в млякото имат основно значение при образуването на дентин и формиране на зъбния емайл, което придава блясък на зъбите и подсказва за добър и балансиран хранителен режим, както и за добро здраве.