За холестерола напоследък се говори все повече и все по-често. Вече едва ли има човек, който да не знае, че повишените му нива в кръвта са рисков фактор за развитието на сърдечносъдовите заболявания. Въпреки това съществуват и доста митове. Ето най-разпространените.

Мит първи - Повишен общ холестерол винаги означава "лош холестерол".


Холестеролът е важен компонент, участващ в структурата на нашите клетки и в производството на важни хормони в организма. Той се транспортира с помощта на специални молекули, наречени липопротеини.


Липопротеините с ниска плътност (LDL) съдържат повече холестерол и по-малко протеини. За да се "освободят" от свръхтовара си, те пренасят и струпват холестерола по стените на съдовете. Образуват се т.нар. атероматозни плаки, които стесняват и могат напълно да запушат лумена на съдовете. Популярни са с името "лош" холестерол.



Липопротеините с висока плътност (HDL ) съдържат повече белтъци и по-малко холестерол. Те "извличат" холестерола от стените на съдовете и го пренасят до черния дроб за преработване и отстраняване от организма. Поради това HDL холестеролът е популярен с името "добър".


Важно е да се знае, че рискът от увреждане на съдовите стени и образуването на отлагания и запушалки расте, когато в кръвта ни има повече "лош" и по-малко "добър" холестерол.

 

Мит втори - Когато повишеният холестерол е наследствен, няма как да се справим с него.


Повишеното ниво на холестерол може да се дължи на фамилна предразположеност, както е при около 3% от хората. Обикновено при тях холестеролът е висок от ранна възраст и не се влияе от диета. В тези случаи специалистите препоръчват прием на липидопонижаващи средства (статини), медикаменти, които се изписват и приемат под лекарски контрол.


При около 20% от населението високото ниво на холестерола е свързано с друго основно заболяване като затлъстяване, захарен диабет, хипотиреоидизъм (понижена функция на щитовидната жлеза), повишена функция на надбъбречните жлези.
Приемът на някои лекарства също води до повишаване на нивото му в организма - естрогени (женски полови хормони), кортикостероиди (противовъзпалителни средства), диуретици (отводняващи медикаменти), бета-блокери (средства, използвани за лечение на сърдечносъдови заболявания), противозачатъчни средства.
 

 


Мит трети - Приемът на липидопонижаващо средство може да се прекрати веднага след нормализиране на нивото на холестерола.


Нивата може да са понижени, но ако спрете приема на лекарството, холестеролът, и най-вече "лошият", отново ще се повиши. За всяка промяна в лечението си трябва да се консултирате с личния си лекар.

 


Мит четвърти - Ако не се приемат мазнини, холестеролът ще се нормализира.


Здравословната диета е особено важна, но трябва да се спазва много дълго време, за да даде добри резултати. Приемът на повече фибри (плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни) и нискомаслени храни е част от нея. Спазването на диета е първа стъпка към понижаване на холестерола, но съществуват и други фактори, които влияят на нивото му в кръвта - стил на живот, наследственост. Освен диета често пъти се налага и промяна във физическата активност - упражненията спомагат за увеличаването на HDL, както и за изгаряне на излишните мазнини. Понякога може да се наложи започване на терапия с липидопонижаващи средства.
Преди назначаването на терапията със статини при всички пациенти трябва да се изследва чернодробната функция, която се проследява през първите 12 седмици след започване на лечението.


Важно е да се знае за взаимодействието между статините и сока от грейпфрут, който блокира ензима, свързан с разграждането на лекарството. Приемът на такъв сок или консумацията на плода може да доведе до натрупване на медикамента в организма и повишаване на вероятността от нежелани лекарствени реакции, като най-тежката от тях е острата бъбречна недостатъчност.
 


 
Мит пети - Яйцата и млечните продукти са пълни с холестерол и не трябва да се консумират.


Дори хората с висок холестерол могат да консумирате тези храни, но умерено. Един от най-пълноценните продукти на живата природа са яйцата. Те съдържат комплекс от белтъци с балансиран аминокиселинен състав, мазнини с висока биологична стойност, витамини и минерални вещества, всичките с много добра усвояемост от организма.


Съдържанието на холестерол е най-високо в яйчения жълтък, който може да се избягва. Относно млечните продукти се препоръчва консумиране на нискомаслени или обезмаслени сирена, кисели млека, извара, заквасена сметана.


Мит шести - Не съществуват храни, които директно да понижават холестерола.


Доказано е, че чесънът понижава продукцията на холестерол от черния дроб. Сходен ефект има и овесеното брашно.

 


Мит седми - стресът не влияе върху нивото на холестерола.


Проучвания доказаха, че периодите на повишен стрес са свързани и с повишаване на нивото на холестерола подобно на кръвното налягане.
 



Мит осми - Пушенето не влияе върху холестерола.


Тютюнопушенето понижава нивото на "добрия" холестерол и по този начин става рисков фактор за развитие на сърдечно заболяване, дори когато общият холестерол е нормален.

 

 

11 начина да контролирате нивото на своя холестерол и да го държите в разумни граници, можете да видите тук.