Какво представлява медикаментозният ринит?

Ринитът представлява възпаление на лигавицата на носа и носната кухина. Когато възпалението е причинено от алергия, състоянието се нарича алергичен ринит, известен още като сенна хрема.


По-рядко срещана форма на това състояние е медикаментозният ринит, който може да възникне при прекомерно използване на назални деконгестанти (медикаменти, които облекчават набъбването на носната лигавица). Вместо да облекчи състояния като - сезонни инфекции, синузит или алергия, прекалено честото използване на назални спрейове може допълнително да раздразни носната лигавица.



Какви са симптомите на медикаментозния ринит?

За разлика от сенната хрема, медикаментозният ринит обикновено не включва сърбеж в очите, носа или гърлото. Назалната конгестия (запушването на носа) обикновено е единственият симптом. При продължително използване на спрей за нос, запушването на носа може да продължи седмици или дори месеци.


Няма конкретно изследване за диагностицирането на медикаментозния ринит. Но ако причината за ринита е медикаментозна (фенилефрин, оксиметазолин), симптомите трябва да се подобрят, след прекратяване на употребата на лекарството за нос.


Диагностицирането на медикаментозен ринит не е лесно, тъй като употребата на лекарства може да не предизвиква проблема. Например, възпалението на носната лигавица всъщност може да бъде причинено от хроничен ринит, който не се повлиява от използвания деконгестант.


Кога трябва да се потърси лекарска помощ?

Трябва да се посети лекар, когато при използването на спрей за нос симптомите не изчезват или се влошават. Тогава пациентът трябва да обясни на лекаря от колко време има симптомите и от колко време използва назален деконгестант. Някои хора използват спрея си за нос няколко пъти на час. Медикаментозен ринит може да се развие и при по-рядко използване на деконгестанта.


След като диагнозата бъде установена, лекарят може да разработи план за лечение, при който да препоръча постепенно намаляване на употребата на лекарството, вместо рязкото му спиране. Внезапното спиране на приема на лекарството може да предизвика допълнително дразнене на носната лигавица.


След спиране на употрбата на назалния спрей, който е причинил медикаментозния ринит, може да бъде препоръчано алтернативно лекарство за облекчаване на симптомите на състоянието, което включва глюкокортикостероиди или перорални деконгестанти.


Какви възможности за лечение на медикаментозен ринит са на разположение?

Първата стъпка при лечението на медикаментозния ринит е постепенното спиране на употребата на назалния спрей, който е предизвикал състоянието. Ако назалната конгестия (запушването на носа) е в лека форма, може да бъдат препоръчани капки за нос с физиологичен разтвор, които съдържат само сол (натриев хлорид) и пречистена вода, без лекарствени вещества, които да дразнят носните проходи.


В по-тежки случаи могат да бъдат препоръчани назални глюкокортикостероиди за намаляване на възпалението и запушването на носа.


Ако е необходимо допълнително лечение, лекарят може да предпише и преднизон за перорална употреба. Пероралните деконгестанти (като псевдоефедрин) също могат да бъдат полезни.


В тежки случаи, като например продължителна конгестия и възпаление, което води до образуване на полипи в носната кухина, може да се мисли за операция. Операцията за отстраняване на полипите или друг проблем в носната кухина може да облекчи състоянието.


Каква е перспективата при медикаментозен ринит?

Намаляването на възпалението е важно, за да се избегнат сериозни усложнения. Хроничното възпаление може да доведе до образуване на полипи в носната кухина. Това може да доведе и до синузит, който представлява инфекция на лигавицата на околоносните кухини.


След отминаване на симптомите е препоръчителна консултацията с лекар, преди използването на назални деконгестанти за бъдещи пристъпи на сенна хрема или други форми на ринит.


Може ли медикаментозният ринит да бъде предотвратен?

Първото нещо, което може да се направи, за да се предотврати медикаментозният ринит, е внимателно да се прочете етикетът на опаковката на деконгестанта. Там трябва да има информация за това колко често и колко дълго може да се използва лекарството. Освен ако лекар не е дал други указания, трябва да бъдат следвани инструкциите на етикета. Не бива назалните деконгестанти да бъдат изключвани като възможно лечение поради страх от развитие на медикаментозен ринит.


Също така трябва да се обърне голямо внимание на това как се променят симптомите, когато се използва деконгестанта. Ако няма промяна при използването на медикамента, лекарят трябва да бъде уведомен по-добре скоро, отколкото по-късно. По този начин по-лесно може да бъде предотвратен проблемът и да се намалят шансовете за развитие на медикаментозен ринит.


Библиография:
Lockey R. Rhinitis medicamentosa and the stuffy nose
Ramey JT, et al. Rhinitis medicamentosa
Healthline. Rhinitis Medicamentosa: Why It Happens and What You Can Do