Ролята на натрия в развитието на артериалната хипертония и неговото влияние върху антихипертензивното лечение са добре известни. В същото време множество други хранителни съставки биха могли да повлияват стойностите на кръвното налягане. Някои от тях са по-склонни да увеличават кръвното налягане – като например кофеинът и фруктозата, или евентуално да го намаляват – калий, хранителни фибри, чесън и черен шоколад.


Така че за хората с високо кръвно е вярно – трябва да обръщат внимание на солта, но има и други фактори на трапезата, за които да внимават. Животът не е само ограничения и можем спокойно да твърдим, че има и вкусни изкушения, които да са полезни за пациентите с хипертония.

 


Подсладени напитки

Подсладените напитки съдържат голямо количество прости захари (до 110 грама и повече на литър) и в наши дни представляват сериозна част от калорийния прием. Например в САЩ 13 % от консумираните дневни калории произлизат от подсладените напитки. Така те често са допринасяща причина за затлъстяването. Освен по този индиректен начин, фруктозата може и директно да увеличава кръвното налягане. Едно проучване през периода 1999 – 2004 г., включващо 4938 младежи на възраст между 12 и 18 години разкрива, че количеството на консумираните подсладени напитки се съотнася със стойностите на кръвното налягане и нивата на пикочната киселина*.


Юношите, които консумирали средно 11 подсладени напитки на ден имали средни стойности на артериалното систолично налягане с 2 MmHg и на серумната пикочна киселина с 10 микромола/л по-високи в сравнение с тези, които не консумирали подсладени напитки. Тези разлики може да се струват пренебрежително ниски, но изследователите посочват, че за възрастната популация средното понижение на артериалното систолично налягане с 2 MmHg е свързано със 7 % намаляване на смъртността и с цели 26 % на сърдечно съдовите инциденти – а това вече е значима разлика!


Но защо се стига до там? Фруктозата се метаболизира от черния дроб с основен краен продукт пикочна киселина. По-високата пикочна киселина повишава артериалното налягане, стимулирайки ренин-ангиотензиновата система. Допълнително, фруктозата има задържащ ефект върху натрия и водата.

Напитки, богати на кофеин

Основен източник на кофеин за човека е кафето. Въпреки това консумацията на кафе трябва да се отграничи от приема на чист кофеин. Кафето съдържа не само кофеин (средно 100 мг на чаша), но също така и съставки с потенциално антихипертензивен ефект.


Консумацията на чист кофеин остро повишава кръвното налягане. При пациентите се наблюдава хипертензивна криза, тахикардия (учестен пулс) и тревожност, които може да завършат в редки случаи, по-често при деца, със смъртен изход. Обикновено се касае за хранителни добавки (такива, които съдържат по 200 и повече мг кофеин на капсула), но и консумацията на енергийни напитки може да причини подобно състояние.  Според едно проучване приемът на такива енергийни напитки намалява приспивния ефект на алкохола и по този начин позволява на консуматорите да приемат до 3 пъти по-голямо количество алкохол с всички негативни последствия от това.**


Асоциацията между кафето и артериалното налягане е сложна. Ексцесивният прием на кафе моментно повишава артериалното налягане, но пък някои проучвания показват, че редовната ежедневна консумация на кафе има защитен ефект по отношение на развитието на хипертония, особено при жените. Тази на пръв поглед противоречива асоциация се дължи на факта, че кафето съдържа по-значимите антихипертензивни съставки – феноли, калий и разтворими фибри.


Очаквайте продължение

 

Източници:
*Nguyen S, Choi HK, Lustig RH, Hsu CY. Sugar-sweetened beverages, serum uric acid, and blood pressure in adolescents. J Pediatr 2009
**Price SR, Hilchey CA, Darredeau C, Fulton HG, Barrett SP. Energy drink co-administration is associated with increased reported alcohol ingestion. Drug Alcohol Rev 2010