С началото на студената и снежна зима, мисълта за топлите семейни празници става все по-привлекателна. Очакват ни добро настроение, весела компания, подаръци и богата трапеза. Но за диабетиците, това може да се превърне в неприятно изживяване. Всичките вкусни изкушения крият риск от влошаване контрола на диабета, лошо самочувствие и намалена продуктивност. Ако не се вземат своевременни мерки, може да се стигне диабетна кетоацидоза и посрещане на празниците от болничната стая.

 

За да се не чувствате зле между коледните и новогодишните празници, може да предприемете няколко прости стъпки. 


 

  • Посетете вашия ендокринолог, за да оцени контрола на диабета ви и при необходимост да се коригира антидиабетната терапия. Предстоящите празници са добър повод за контролен преглед и подготовка. Заложете на практиката да провеждате консултация и преглед ежегодно още през ноември.
  • Планирайте предварително менюто за празничната вечеря. Изберете ястия с по-ниско съдържание на бързи въглехидрати (картофи, ориз и т.н.) и тежките, мазни сосове. Наблегнете на зеленчуците, протеините и сложните въглехидрати. По възможност сгответе сами и в правилното количество, за да се избегне излишната храна, която ще трябва да се изяде, само за да не се изхвърля. 
  • Занимавайте се с повече физическа активност. Една от причините за влошения контрол на диабета е намаляване на движението при запазване на същия хранителен прием. Въпреки че студените зимни дни не предразполагат към спорт, всякаква дейност е от полза, дори и кратка разходка до магазина или по-интензивна домакинска работа. Освен, че ще ви поддържа във форма, физическата активност спомага и за контрола на кръвната захар. Внимавайте с високо-интензивните спортове и винаги носете със себе си захар или бонбон, за да предотвратите нежелана хипогликемия.
  • В празничната вечер изберете да се храните в малка чиния, за да ограничите размера на порцията. Започнете с по-малко калорични разядки и предястия, богати на протеини и фибри. Те забавят разграждането на въглехидратите и намаляват пика на кръвната захар след нахранване. Преди да си сипете втора порция изчакайте 10-15 мин. За това време може би ще усетите, че вече сте достатъчно сити и нямате нужда от добавка. Ако все пак някое „забранено“ ястие ви изкушава, се ограничете до минимално количество – само колкото да го опитате. Бъдете придирчиви и избягвайте полуфабрикати, пържени храни и богати на захар продукти.
  • Ако се храните в ресторант, избирайте внимателно ястията си. Обмислете малка здравословна закуска преди да излезете, за да не се чувствате прегладнели и да поръчате повече от необходимото.
  • Внимавайте с алкохола. Той не само добавя калории към вашата вечеря, но може да повлияе нивата на кръвната захар. Избягвайте приема на алкохол на гладно и проследявайте нивата на захарта преди лягане, за да се избегне хипогликемия. Като цяло за диабетици се препоръчва едно питие на ден, което се равнява приблизително на 330 мл бира, 150 мл вино или 50 мл твърд алкохол. Избягвайте да го комбинирате със сокове, подсладени или високо-калорични напитки.  
  • Планирайте занимания с приятелите и семейството, които не са свързани с трапезата – игри, спорт, танци. Все пак смисълът на празника не е само в храната.
  • Следете редовно нивата на кръвната захар. Това е особено важно, ако сте на лечение с инсулин. Измерете захарта преди и след нахранване и при необходимост коригирайте инсулиновата доза. Стремете се да запазите максимално дневния си режим и да взимате лекарствата си редовно. Не пропускайте хранения, за да компенсирате преяждането в празничната вечер. Ако сте прекалили с храната, не се осъждайте, а опитайте още на следващия ден да влезете в „правия път“ и да наблегнете на ниско-калорични храни и повече спорт.

И все пак празниците трябва да са приятни и не е нужно да се лишавате от всичко любимо и вкусно. Запомнете, че няма строго забранени храни за диабетика, важни са единствено количествата.