Витамин Д е есенциален витамин, необходим за изграждане и поддържане на здравината на костите ни, както и за поддържане на имунитета ни. Той е необходим на организма ни, за да се справя със заболявания и инфекции, което е особено важно сега в условия на пандемия.

 

Витамин Д се синтезира в кожата ни под въздействие на слънчевите лъчи. По-голямата част от синтезирания в тялото ни витамин Д получаваме в месеците от края на март/началото на април до края на септември. 


 

С какво ни е необходим витамин Д?

Нуждаем се от витамин Д, за да помогнем на тялото си да абсорбира в червата достатъчни количества калций и фосфор от консумираната храна. Тези два минерала са важни за здравината на костите ни, зъбите и мускулите. Без наличието на достатъчно количество витамин Д калцият и фосфорът няма да се усвоят в достатъчни количества или след усвояването им те няма да се използват като градивен елемент в костта.

 

Липсата на витамин Д може да доведе до меки и слаби кости, и впоследствие до деформацията им. При децата заболяването се нарича рахит, а при възрастните – остеомалация.

 

Как да си осигурим достатъчно витамин Д?

Кожата ни синтезира витамин Д при излагане на пряка слънчева светлина на открито. Повечето хора могат да си осигурят достатъчно витамин Д при ежедневно излагане навън на слънце в периода от края на март или началото на април до края на септември. Слънчевите бани е необходимо да са ежедневни в часовете межди 11 и 15 часа. Достатъчно е лицето, предмишниците, ръцете или краката ни да са открити, без да се прилага слънцезащитен крем. Тялото ни не може да синтезира витамин Д, ако седим на закрито до слънчев прозорец, тъй като ултравиолетовите В (UVB) лъчи (тези, които на тялото ни са необходими, за да синтезира витамин Д) не могат да проникнат през стъклото.

 

Малко количество витамин Д получаваме от малък брой храни - мазна риба като сьомга, скумрия, херинга или сардини, червено месо и яйца. Друг източник на витамин Д са хранителните добавки.

 

Колко време трябва да прекараме на слънце?

Не се знае колко време е необходимо да прекараме на слънце, за да си осигурим достатъчно количество витамин Д. Причините са, че синтезът на витамин Д зависи от цвета на кожата ни и това какво количество от кожата ни е изложено на слънцегреенето. 

 

През есенните и зимните месеци (от октомври до началото на март), когато прекарваме повече време на закрито и слънцето е по-слабо, възрастните и децата над 1 година се препоръчват да приемат ежедневно по 10 микрограма (400 IU) витамин Д. Всички бебета под една година трябва да получават дневна доза от 8,5 - 10 микрограма холекалциферол, освен ако не го приемат допълнително с обогатено мляко.

 

Необходима ли е суплементация във време на социална изолация?

Вече е пролет, но за съжаление поради пандемията от коронавирус, всички ние прекарваме по-малко време на открито и на слънце. Съветите на експертите са все пак да се опитваме да отделяме известно време на открито под слънцето (например в градина или на балкон). Освен това се препоръчва при възрастни и деца над една година ежедневен прием на 10 микрограма (400 IU) холекалциферол (за хора, които нямат изрично предписание от лекар на друг витамин Д-съдържащ препарат) с цел осигуряване на здравословен статус на витамин Д. 

 

Може ли витамин Д да предотврати инфекция с коронавирус?

Не. Няма доказателства, че той намалява риска от разболяване с коронавирус. Експертите все пак считат, че добавките с витамин Д може да имат ползи по време на пандемията, като подобряват здравето на хората с недостиг или дефицит.

 

В наскоро публикуван обзор относно витамин Д суплементация и СOVID-19 инфекция се казва, че за да се намали риска от инфекция, се препоръчва хората, изложени на риск от грип и/или COVID-19, да обмислят прием на 10 000 IU/дневно витамин D3 за няколко седмици за бързо повишаване на нивата на 25-OH-витамин Д, последвано от 5000 IU/дневно. Целта е повишаване на нивата на 25-OH-витамин Д над 40–60 ng/mL (100–150 nmol/L). 

 

Източник:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32252338/