Изложени сме на все повече изкушения. Те ни дразнят и ни карат да прекаляваме с тях. Резултатите са проблемен стомах и черва. Ето защо всички ние трябва да си поставяме мярка в количеството приемана храна и да внимаваме какво ядем. Естествено това невинаги е възможно, но в случаите, когато хапваме нездравословно трябва да е в ограничени количества, за да може пораженията върху стомашно-чревния ни тракт да са по-малки.
 
Храненето заема много важна част от живота на човека. То е нашият двигател. Човекът е това, което яде. Ето защо е толкова важно да се съобразяваме какво, кога и как консумираме.
 
Във време на непрекъснати промени и нови течения в различни области на живота, не всеки човек се замисля реално за качеството на храната. Всекидневният стрес и напрежение доведоха до все по-чести проблеми със стомашно-чревния тракт (гастрит, язва, сидром на дразнимото черво и др.). Липсата на време за нормално и спокойно хапване предизвика нарастване на консумацията на т.нар. fast food или казано на български - на полуфабрикати.
 
За проблемите с гастро-интестиналния тракт спомагат както алкохолът, така и цигарите, което не се осъзнава от много хора. Всичко това влияе на имунната система и тя не може да функционира нормално. Резултатът от всичко това е появата на повече заболявания, прием на повече лекарства и нарушаване на нормалната микрофлора в организма.
 
Хората с гастрит, особено в остра фаза, трябва много да се съобразяват какво консумират, за да не влошат симптоматиката. Като за начало е необходимо по време на обостряне на клиничната картика да се премине към постно хранене. Храненето няколко дни с постна храна значително подобрява състоянието, тъй като дава почивка на стомашно-чревния тракт.
 
Важен е и приемът на достатъчно вода. Соковете са източници на витамини и минерали за организма, поради тази причина е добре да се консумират (важи на соковете без консерванти и добавки).
 
След това е добре да се мине на лека диета и да се консумира не голямо количество храна, за да може да се намали и продукцията на солна кисеина, която дразни стомашната лигавица.
 
Специалистите съветват да се яде картофено пюре, плодове, които съдържат по-малко киселини (като например банани, диня, кайсии и др.), както и зеленчукови сокове. След няколко дни по-ограничен режим пациентът може да се върне към нормално хранене, естествено като спазва някои правила - прием на храна по-често и на малки порции (в началото хранене 5-6 път на ден, а след това 4-5 пъти).
 
Пациентите с гастрит, язва или друго заболяване на стомашно-чревния тракт, трябва да наблюдават как реагира организма им при консумацията на различните храни и кои от тях водят до появата на оплаквания. По-агресивните на стомашната лигавица хранитени съставки се изключват от менюто. 
 
Кафето, алкохолът, зелето, бобовите растения, пикантните подправки и мазните храни са строго забранени при такива пациенти. Те са трудно смилаеми и предизвикват отделяне на по-голямо количество стомашен сок. 
NEWS_MORE_BOX
 
 
Газираните напитки също не са пепоръчителни, както и пълномаслените млека. 
 
Проучванията показват, че овесените ядки са изключително полезни за стомаха. Те съдържат вещества, които подпомагат защитата на стомашната лигавица от солната киселина.
 
В основата на Коледните и новогодишни празници основната дейност, която стои, е яденето и пиенето. В този период богатите софри, гостите и разнообразните изкушения са в изобилие. И тъй като е трудно да не опитаме от всичко на масата, проблемите със стомаха не закъсняват. Краят на декември и началото на януари са едно истинско предизвикателство за организма ни. Какво би могло да се направи, за да се спестят някои неприятни последствия (най-честите и безобидни са киселините). Едно от най-важните неща е да не преяждаме (колкото и трудно да е). Тъй като в този период се смесват много храни на едно хранене и то все тежки, най-малкото, което можем да направим е да си вземаме по-малки порцийки. Още по-добре би било да избягваме пикантните и дразнещи лигавицата на стомаха ястия- люти, мазни и др. 
 
Алкохолът и газираните напитки също са в изобилие, но и при тях трябва да има мярка. И нека не забравяме, че ние определяме как да се чувства тялото ни - с това, което се храним и с начина на живот, който водим.