Има болести и диагнози, които се появяват при пациентите като гръм от ясно небе, относително редки са и е трудно да се предвидят и съответно предотвратят. Сърдечносъдовите заболвания, поне голяма част от тях, не спадат към тази графа. Днес е добре известно както колко висока е разпространеността им, така и колко голям дял имат за смъртността в западните държави. За съжаление, голяма част от младите хора имат близки с "кръвно", "болно съце" и т.н. В този ред на мисли, предвид голямата заболеваемост и социалната значимост на тези болести, има смисъл още от млади хората да предприемат някои стъпки, с които да намалят риска от развитието или поне да смекчат проявите на евентуалните сърдечно-съдови заболявания, които могат да ги сполетят в бъдеще.

 

Ето няколко съвета в тази посока:


1. Избирайте правилните мазнини

Консумацията на есенциалните мастни киселини - Омега 3 и Омега 6, доказано има превантивен харакер спрямо кардиоваскуларните болести. От една страна те намаляват ниавата на триглицеридите, а от друга, Омега 3 влияят върху агрегирането на тромбоцитите, възпалението и еластичността на артериалните съдове. Добри източници за тези ценни съставки са мазните риби като херингата и сьомгата, като присъствието им 2 пъти седмично в менюто е достатъчно. Междувременно могат да бъдат включени в храненето, ако салатите се подправят с олио от орехи, например.

2. Хранете се бавно

Бавното хранене и доброто дъвчене са много важни, защото помагат в борбата с един от сериозните рискови фактори - наднормерното тегло.

3. Управлявайте стреса

Той е неизбежен наш спътник. Няма как да се отървем от него, но можем да го контролираме. Хроничният стрес е значим рисков фактор за сърдечносъдовите заболявания. Известно е, че психосоциалният стрес допринася за 1/3 от инфарктите на миокарда и 10% от мозъчносъдовите инциденти. Когато си говорим за стрес обаче, това звучи леко абстрактно. Ето го и обяснението - той има негативно влияние върху всички сърдечносъдови рискове. Например, възможно е да влоши артериалната хипертония, да повиши нивата на LDL холестерола, да кара хората да пушат още повече цигари, има отношение и към затлъстяването и заседналия начин на живот.

4. Прекратете тютюнопушенето

Това вече не е тайна за никого. Счита се, че 4 от 10 смъртни случаи, причинени от сърдечни болести, сполетели хора между 30- и 40-годишна възраст, са силно свързани с цигарите. На тютюнопушенето се приписват и повече от 60% от инфарктите сред дамите преди 50 годишна възраст. При тях комбинацията от цигари с прием на орални контрацептиви увеличава риска от инфаркт на миокарда от 3 до 20 пъти.

 

Пълното отказване от цигари е идеалният вариант, но дори и непостижим за някои, то струва си човек да се откаже и от някои "по-рискови" цигари: става въпрос за запалването 1 час преди или 2 часа след силно физическо натоварване, пушенето навън когато е много студено и тн.

5. Качествен (и продължителен) сън

Вече множество проучвания доказват, че ежедневния сън под 6 часа е една от причините, довеждащи до инфаркт на миокарда. Това се обяснява с факта, че недостатъчното количество сън е свързано с някои от основните рискови фактори за сърцето като затлъстяване, хипертония, захарна болест, висок холестерол, раздразнителност и стрес.

6. Спортувайте

Не случайно това се повтаря отново и отново. Доказано е, регулярната умерена физическа активност - по около 30 минути 3 пъти седмично - допринася за подобряване на кардио-респираторния капацитет; с този си ефект тя намалява с 30% риска от съдов инцидент, спомага за контролиране на теглото, за намаляване на LDL холестерола и триглицеридите, отдалечава човека от тютюнопушенето.

7. Проследявайте редовно кръвното налягане

Артериалната хипертония е важен рисков фактор, който с годините уврежда и сърцето, и съдовете. След 40-годишна възраст всеки трябва да измерва кръвното си налягане поне веднъж годишно. За хората, при които вече са налице други рискови фактори, е силно препоръчително да проверяват стойностите на артериалното налягане по-редовно. По този начин рано и на време може да се "залови" преминаването от горно-граничните нива в истинска хипертонична болест. В ранен момент и хигиено-диетичните нормни по-ефективно биха допринесли за нормализиране на кръвното.

8. Посещавайте редовно денталния си лекар

Влошено състояние на устната кухина и зъбната редица - възпалени венци, пародонтит, кариеси, абсцеси и т.н. - също е рисков фактор за сърцето и съдовете. Това се обяснява с факта, че бактериите, свързани с тези проблеми в устата, лесно могат да проникнат в кръвноносната система и от там на навредят на сърцето.