Предишната част на материала можете да прочетете тук.

 

17. Няма значение какви витамини се взимат. Всичките са еднакви.
Все пак комплексите са различни. Затова се налага да се прочете етикета. На него трябва да е посочено какъв процент от дневната необходима за организма доза от съответния витамин се съдържа. Това количество не трябва да е по-малко от 20-30 % от дневната доза. По-добър вариант е да е 50-100 %. Наборът от витамини следва да е по-широк.
Не всички комбинации от витамини са добри, например желязото и медта окисляват витамин Е, когато са  в една таблетка, ето защо лекарите предпочитат да изписват този витамин отделно на капсули.

 


18. Могат ли витамините да предизвикат алергия?
Всеки препарат може да предизвика алергична реакция, когато се отнася до много редки случаи. Това са единични, индивидуални случаи.

 

19. Колкото повече витамини и минерали, толкова по-добре!
Неконтролираното използване на мегадози витамин С продължително време (без лекарско наблюдение) води до превъзбуждане на централната нервна система. Характерни са състояния като безпокойство и тревожност, усещане за топлина, безсъние. Прекомерните дози витамини подтискат функциите на задстомашната жлеза, повишава се наличието на захар в урината, въздействат неблагоприятно върху бъбреците, възможно е да се повиши кръвосъсирването.

Системното приемане на високи дози витамини е опасно!

При болните от диабет, с катаракта, тромбофлебит и при бременните приемът на високи дози витамин С е забранен. Дневните нужди от витамин С са между 30 и 65 мг, за бременните и кърмещите – 90 мг.

Мастноразтворимите витамини се натрупват в организма и са с токсичен ефект.
Нерационалното взимане на витамини може да промени баланса на витамини и да предразположи появата на хиповитаминоза на друг витамин или минерал.

Високите количества витамин А повишават потребността на организма от витамините С и В1. По-високите дози витамин А усилват симптомите на хиповитаминоза на витамин Д.
Витамин С повишава складирането и концентрацията на витамин В1 и намалява нивото на витамин А в кръвта, повишава отделянето на витамин В12.

Високите дози витамин С извеждат от организма витамините В12, В6 и В2.

Прекомерното количество витамин В1 повишава извеждането на витамин В2 от организма.

При хората с неврози витамините В1 и В6 се намират в постоянно взаимодействие и приемът на тези витамини без да се отчете оптималното им съотношение може да доведе до неблагоприятни промени в обмяната им.

При заболявания, при които има недостатъчност на витамин В6 не трябва да се приема витамин В1, тъй като това може да се появи алергична реакция.

Относно минералите: цинкът подтиска калция, желязото измества медта, манганът магнезия, молибленът – медта, медта – цинка и т.н.

Ето защо е необходимо да се знаят индивидуалните потребности от витамини и да се съобрази, че витамините и минералите са в съотношение един от друг.

 

20. Какви витамини да приемат спортистите?
По принцип се препоръчват комплекси витамини и минерали, които са специално разработени за хора, занимаващи се активно със спорт. Има изследвания, които показват, че допълнителният прием на витамините С и Е понижават мускулните болки при физически натоварвания, както и уврежданията на мускулите при интензивни занимания.