Предишната част можете да прочетете тук.

 

14. Може ли да се елиминира дефицитът на витамини с изготвянето на специална диета, богата на плодове, зеленчуци и определени продукти от животински произход?
Съдържанието на витамините в продуктите се променя в зависимост от различни фактори.
Количеството витамини в плодовете и зеленчуците варира и в зависимост от сезоните. Витамините и минералите в зеленчуците, които са отглеждани в парници и след това са съхранявани известно време, са с в по-малки количества, отколкото току-що откъснатите свежи зеленчуци и плодове от градината.

Три дни в хладилника и плодът или зеленчукът губи около 30 % от витамин С. При стайна температура загубата е 50 %.

При термичната обработка продуктите губят от 25 % до 90-100 % витамини. На светлина някои витамини, например витамин В2, се разрушават.
Плодовете без кора запазват по-малко витамини. Сушенето, замразяването, механичната обработката, пастьоризирането, металните съдове извеждат витамини от продуктите.

За да се постигне пълноценна биологична активност на витамините е необходимо да има правилно съотношение между приеманите витамини и минерали в порциона.
Например, изисква се прием на продукти, които съдържат витамините В1, В2 и РР, за да се постигне желания ефект.

Не е възможно да се осигури необходимото количество витамини за деня само с консумация на плодове и зеленчуци или с хапването на един плод и няколко зеленчука.

Плодовете и зеленчуците осигуряват достатъчно само два витамина – витамин С и фолиева киселина. Каротинът също би могъл да се осигури само чрез консумация на плодове и зеленчуци, но при условие за разнообразие.

Например, в 100 г ябълков сок има само 2 мг витамин С. За да се осигури дневната необходима доза от 65 мг трябва да се изпие 3 л сок.

Основен източник на витамините от група В, и мастноразтворимите А, Е и Д са не плодовете и зеленчуците, а калорични храни като месо, черен дроб, яйца, мляко, краве масло, олио, пълнозърнест хляб и др.

 


15. Възможно ли е витамините да запазят запазят младостта за по-дълго?
Да. По данни на нови научни изследвания се доказва, че някои хранителни вещества предпазват организма от прекомерно стареене. С такъв ефект са витамините антиоксиданти – витамин С, Е и провитамин А (бета-каротин). Желателно е те да се осигуряват повече, но чрез храната.

 

16. Само болните се нуждаят от прием на витамини!
Приемът на медикаменти, антибиотици, различни видове ограничения, операции, нервно пренапрежение и стрес изискват допълнителен прием на витамини. Дефицитът на витамини нарушава обмяната на веществата, забавя  оздравяването.

От повишен прием се нуждаят и малките деца, учениците, студентите, бременните и кърмещите жени, хората подложени на повишена физическа активност и нервно-психическо натоварване
Поливитаминните препарати са необходими и на хората от третата възраст и подлагащите се на разтоварващи диети.
Препоръчват се при заетите в промишлени производства и при наситена с вредни вещества околна среда.

 

Продължение на материала можете да прочетете тук.