1. Витамините в храната са натурални, а в таблетките са синтетични.
Широко разпространено е мнението, че витамините във фармацевтичните препарати не са идентични с натуралните, по-малко ефективни са и включват различни примеси. Както и, че витамините в природните продукти се усвоят по-добре от организма, а витамините произведени от фармацевтичните компании не са устойчиви...

В действителност витамините, произведени от фармацевтичните компании са идентични на натуралните, и като химична структура, и като биологична активност. По принцип витамините се синтезират от природни източници или се получават от естествени суровини. Например, витамин В2 и В12, се получават от синтеза на микроорганизми, подобно на начина, по които се образуват в природата. Витамин С се извлича от натурална глюкоза, витамин Р се отделя от черна офика, от кората на цитрусови плодове и др.

Процесът на синтезиране на витамините, както и на останалите фармацевтични медикаменти и продукти, е високотехнологичен и не допуска наличие на вредни примеси и колебания в количеството на полезното вещество. Например, сигурно е, че витамин С се съдържа в съответните таблетки,  за разлика от количеството витамин С в плодовете и зеленчуците, които съхраняваме за зимата. Например, кулинарната обработка на шипката, унищожава намиращия се в нея витамин С.

Трябва да се има предвид и това, че в съвременните комплекси витамините се намират във вид на коензим, каквито са активните форми на витамините в организма. Ето защо обикновено витамин РР не се предлага във вид на никотинова киселина, която може да причини алергична реакция, а във вид на никотинамид. А витамин С се предлага като калциев аскорбат, а не като аскорбинова киселина по същата причина. Така витаминът може да се приема независимо от киселинното съдържание на стомашния сок. (Аскорбиновата киселина може да се взима само при ниско киселинно съдържание на стомашния сок.)


2. При тютюнопушене и консумация на алкохол повишава ли се потребността от витамини?
Тези вредни навици повишават потребността от витамини от група В, особено В1, В6 и В12, бета-каротин (провитамин А; но не прекомерно), фолиева киселина. Пушачите трябва да приемат с 25 мг повече витамин С от останалите. А тези, които консумират алкохол редовно, трябва знаят, че в организмът им липсва витамин В6 и могат да го осигурят с... банани.


3. Влияе ли приемът на лекарства на усвояването на витамините?
Продължителният прием на някои лекарства може да се отрази негативно на процеса на усвояване на витамините или тяхното извеждане от организма. Например, антибиотиците „изяждат“ витамините С и В2, транквилизаторите и сънотворните – витамините от група В, обезболяващите – витамин С и фолиевата киселина.

4. В случай, че храненето е балансирано през деня, ще се осигури ли достатъчно количество витамини?
За да си осигурим необходимите количества витамини с храната, ще трябва да погълнем, такива количества, които по-скоро ще ни навредят. За да прием достатъчно количество витамин В1, което е 1,4 мг, трябва да изядем 700-800 г хляб, количество, което преди столетие е било нормално да се консумира, но имайки предвид намалените потребности от енергия в съвремието...
През последните две-три десетилетия човекът губи 2-2,5 пъти по-малко енергия. Разумно е да поглъща и толкова пъти по-малко храна. Иначе резултатът е затлъстяване, диабет, хипертония, атеросклероза и останалите заболявания на.
Но количествата витамини, от които се нуждае организмът остават същите. Дори и най-правилно разчетения порцион за деня от 2500 ккал покрива само 70-80 % от нуждите от витамини на организма.  

Факт е, че храните, които поглъщаме в ежедневието, са само от няколко основни продукти. Приемат се повече рафинирани, висококалорични храни, които са бедни на витамини и минерали (бял хляб, макарони, тестени изделия, захар, напитки, сладкарски изделия). Зеленчуците и плодовете се подлагат на високотерминологична обработка, не консумираме редовно салати, плодове, риба и морски дарове.
 

 

Продължение на материала можете да видите тук.