Втора част на материала

 

Инсулинова резистентност - кой е застрашен?


  • Най-висока е вероятността да се развие инсулинова резистентност при:
  • наднормено тегло при индекс на телесната маса над 25,
  • мъже с талия над 100 см и жените с 88 см,
  • възраст над 40 години,
  • при наличие на родител с диабет тип 2, високо кръвно налягане или артериосклероза,
  • при проявил се гестационен диабет (диабет по време на бременността),
  • високо кръвно налягане, триглицериди над нормата, нисък добър HDL холестерол или артериосклероза или симптоми на метаболитен синдром,
  • синдром на поликистозните яйчници,
  • акантоза.




Как се поставя диагноза за инсулинова резистентност
При консултацията лекарят провежда задълбочена анамнеза на пациента, преглед и назначава лабораторни изследвания.



В медицинката практика се използва тест с обременяване на глюкоза, при който се измерва инсулинът на гладно и на определени периоди след прием на чиста глюкоза. По нивата на инсулина лекарят се ориентира за отговора на организма към него и съответно определя дали е налична инсулинова резистентност.



Диагнозата за инсулинова резистентност не може да се постави от едно изследване, тъй като нормално е показателите на кръвта да варират. За всеки нивата са различни. Ето защо се избягва даването на определени стойности, които да се приемат като основание за поставяне на диагнозата. Но наличието на висок инсулин  на гладно се смята за абнормално явление.



Как се контролира инсулиновата резистентност?
Инсулиновата резистентност се контролира по два начина:

  • необходимостта от инсулин трябва да се намали и
  • второ, чувствителността на клетките към действието на инсулина да се повиши.




Промени в стила на живот
Нуждата от инсулин може да се редуцира чрез придържането към специален режим, който засяга предимно консумацията на въглехидрати. Въглехидратите се усвояват от организма след като се разградят на по-прости съставки. Някои въглехидрати се усвояват по-бързо от други, което ги отнася към групата с висок гликемичен индекс. Тези въглехидрати повишават кръвната захар рязко и изискват повече инсулин, който да регулира концентрацията й в кръвта.



Въглехидрати с висок гликемичен индекс или тези, които водят до рязък скок на захарта:

  • (пример) чисти захари, бял хляб, брашна, картофи и продукти, изготвени с тях.




Съществуват въглехидрати, чиято консумация води до плавно увеличаване на кръвната захар. Те са с нисък гликемичен индекс.


Въглехидрати с нисък гликемичен индекс:

 

  • тестени продукти, които съдържат влакна (фибри) като пълнозърнест хряб и кафяв ориз,
  • зеленчуци, които не съдържат нишесте като броколи, боб, аспержи, моркови и зелени зеленчуци.




Когато въглехидратите се консумират в концентриран вид това силно повишава стойностите на кръвната захар, в сравнение с варианта, когато се консумират в богати на други съставки храни и ястия.



Множество проучвания показват, че отслабването и аеробните упражнения повишават степента на усвояване на глюкозата от кръвта от мускулните клетки, в резултат на подобряване на чувствителността на клетките към инсулина. 



Финландско изследване показва, че промяната в хранителния режим и гимнастиката намаляват развитието на диабет с 58 %. Друго такова категорично изследване, проведено в САЩ, също демонстрира подобна зависимост.