Видът бактерия Ешерихия коли, причинил смъртта на десетки хора в Германия, е генна смесица, която е станала особено опасна заради способността си да прилепва към стените на червата, показват резултатите от германско изследване.

Екип под ръководството на проф. Хелге Карх от университета в Мюнстер изследва ДНК от екскременти от 80 пациенти, засегнати от хемолитично-уремичен синдром. Изследванията са извършени в лаборатория в Мюнстер между 23 май и 2 юни.

Щамът 0104:H4 на бактерията е различен от открития в хамбургерите, консумирани в Лил, Франция, и е от рядък вид, сходен с регистрирания в Германия през 2001 г., съобщава Dnes.bg, цитирайки Франс прес.

Болестотворната сила на 0104:H4 се дължи на комбинацията от два щама - ЕХЕК (ентерохеморагична Ешерихия коли), който отделя опасния шига токсин, и ЕАЕК (ентероагрегативна Ешерихия коли), който прилепва към епителните клетки по стените на червата.

Онова, което го различава от щама, открит през 2001 г., е наличието на гени, които го правят резистентен към редица беталактамни антибиотици, сред които пеницилин и цефалоспорини. Щамът обаче е чувствителен към карбапенемите.

"Използването на беталактамни антибиотици в борбата с този щам може да е влошило нещата, заявиха учените. Прилепването на щама към епителните клетки вероятно е улеснило системното поглъщане на шига токсини, с което могат да се обяснят честите случаи на хемолитично-уремичен синдром."

Близо една четвърт от заразените хора са развили хемолитично-уремичен синдром, който може да доведе до бъбречна недостатъчност. Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Лансет".