Да се живее с диабет е истинско предизвикателство. Според специалисти за засегнатите от захарната болест е наложително да се установи правилен модул за навременно диагностициране и ефективно лечение.

 

 


Диабетът е хронично състояние, характеризиращо се с повишаване нивото на кръвната захар. Ако не се контролира, то може да доведе до редица инвалидизиращи усложнения като сърдечен удар, перде на очите и дълбоки язви на кожата.

 

 

Почти 80% от състоянието, особено диабет тип 2, може да се контролира с няколко основни и жизненоважни промени в начина на живот. Представяме ви накратко 7 от тях...

 

 

1. Хранене

 

 

Първият фактор, важен за контролирането на диабета, е балансираното хранене, при което трябва да се определи какво е подходящо да се консумира и кога. Установяването на стабилен и редовен график на хранене е важно за предотвратяването на резки промени в нивата на глюкоза в организма.

 

 

Стандартната храна за диабетици трябва да включва висок процент ненаситени мастни киселини, антиоксиданти, фибри и витамини. Полезно е да се консумират поне 5 пъти на ден плодове и зеленчуци.

 

 

Важно е и да се балансира приемът на въглехидрати и физическата активност.  Хората, страдащи от диабет, имат нарушена обмяна на въглехидратите, което налага внимателен подбор на храните. Специалистите препоръчват консумация на сложни, бавноусвоими въглехидрати. Такива се съдържат в бобовите храни, пълнозърнестите продукти, плодове и др.

 

 

Следва да се избягват храни, богати на наситени мазнини и холестерол, поради повишения риск от коронарна болест на сърцето и атеросклероза.

 

2. Управление на теглото

 

 

Поддържането на теглото в норма е важна цел за хората с диабет, особено с диабет тип 2, тъй като затлъстяването увеличава концентрациите на кръвната захар и резистентността към инсулин. По този начин се усложнява контролирането на заболяването.

 

 

Създаването и изпълняването на подходяща програма за отслабване дава възможност на пациентите да подобрят гликемичния контрол. Това, от своя страна, предотвратява усложненията, произтичащи от затлъстяването, като хипертония и сърдечно-съдови заболявания.

 

 

В същото време се редуцира и зависимостта на хората от лекарства за диабет, подобрява се чувствителността към инсулина и се намаляват концентрациите на глюкоза в кръвта.

 

 

3. Релаксиращи терапии

 

 

Стресът и тревожността също могат да ни поставят в по-висок риск от диабет. Стресът увеличава отделянето на хипофизния хормон АСТН, който, от своя страна, спомага за освобождаването на хормона кортизол от надбъбречните жлези. Този хормон се определя и като хормон на стреса, косвено влияещ върху нивото на кръвната захар в организма.

 

 

За да се предотвратят усложненията, възникващи в резултат на диабет, намаляването на стреса е от жизненоважно значение. Той може да се избегне чрез достатъчно почивка, тонизиращи мероприятия, практикуването на определени техники за релаксация и дълбоко дишане.

 

 

4. Грижа за краката

 

 

Увреждането на нервите поради диабет може да бъде причина за намалено усещане за нараняване или увреждане на стъпалото, което може да доведе до появата на сериозни инфекции.

 

 

За превенция от развитието на увреждане на нервите е важно да се провеждат чести прегледи при специалист.

 

 

Потиснатият общ имунитет, лошият кръвоток в тъканите и високата концентрация на глюкоза - добра хранителна среда за много бактерии - допринасят за периодична изява на някои инфекции. Проявява се склонност към чести гъбични и бактериални инфекции.

 

 

Препоръчително е да се измиват ръцете и краката си всеки ден с мек сапун и хладка вода. След това внимателно да се изсушават, особено между пръстите на краката. Това предотвратява развитието на инфекция във влажни райони.

 

 

Също така трябва да се носят удобни обувки, изработени от кожа или велур, използването на сухи и чисти чорапи е допълнителна защита.

 

NEWS_MORE_BOX

 

5. Редовен сън

 

 

Както при хранителните навици, за страдащите от диабет е важно да се изградят навици на сън, което помага да се предотврати развитието на диабет тип 2.

 

 

Лишаването от сън може пряко да повиши кръвната захар и да увеличи производството на хормона на стреса - кортизол. За да се избегне този проблем е необходим 7-8 часа сън всяка нощ.

 

 

6. Спрете цигарите

 

 

Освен че причиняват сериозни вреди на здравето, тютюневите изделия влияят и на потока на кръвта в организма, което може допълнително да усложни диабета и да доведе до тежки последствия.

 

 

За да се предотврати допълнително физическо увреждане, е препоръчително воденето на здравословен начин на живот без тютюнев дим.

 

 

7. Фитнес

 

 

Решаваща промяна, която може да помогне за преодоляването на ефектите от диабета, е установяването на редовен режим на упражнения. Според изследвания хората, засегнати от заболяването, които се занимават с лека форма на спортуване, са по-малко застрашени от появата на усложнения, като инсулт или инфаркт.

 

 

За съставянето на подходяща фитнес програмата обаче е необходима консултация със специалист.