Растящ е броят на хората с наднормено тегло и затлъстяване. Причините за това са също ясни – стресът; забързаното ежедневие, което ни позволява да хапнем само нещо набързо и на крак; променените хранителни навици, придържащи се все повече към т.нар. „западен стил на хранене” и заседналият начин на живот с ниска или нулева физическа активност.
 
В стремежа си да постигнат желаното тегло хората прилагат различни приоми, с които обикновено допускат основни грешки.
 
Първата, най-честа грешка е подлагането на гладуване. То може да се изразява в пълен глад, прием само на плодове и чай или просто ограничаване до едно-две хранения дневно. 
 

Какво се случва в организма ни при тези ситуации?

С ограничаване броя на дневните килокалории, с които организмът ни е свикнал да се справя ежедневно, той образно казано влиза в „спасителен режим” – намалява темповете на обменните процеси, с което се понижава основната обмяна и разходът на излишна енергия, а всяка приета с храната калория се трупа в мастните депа като запас. Рязкото сваляне на тегло при този тип диети е основно за сметката на вода. 
 
В тялото ни се отделят хиляди хормони и други фактори, които непрекъснато изпращат сигнали до мозъка за чувството ни на глад и ситост. Два основни хормона участват в контрола на този баланс – това са лептин и грелин. Повишените нива на лептина сигнализират в мозъка за настъпила ситост, докато грелинът, отделян от стомаха след изпразването му, дава сигнал на мозъка за настъпило чувство за глад.
 
В началото на редукцията на тегло нивата на лептина остават ниски, докато тези на грелина се повишават. Това създава предпоставка за бързо възстановяване на теглото след възвръщане на старите навици за хранене.
 

Решението

Решението е не започване на просто поредната диета, а полагане на основите за пълна промяна в начина на живот и хранене! Целите са: разпределяне на 3 основни хранения, при нужда с 1-2 междинни закуски, с което обемът на приетата храна ще е по-малък и няма да има периоди на пиково покачване на грелиновите нива с изостряне на „вълчи апетит”, което би било предпоставка за поглъщането на по-голямо количество храна.
 
Втора основна грешка, която често допускаме е липсата на спорт. Основно правило за постигане на редукция на тегло е постигането на отрицателен енергиен баланс! Той е налице, когато енергията от приетите калории е по-малка от енергията от изразходените калории. 
 
NEWS_MORE_BOX
 
За постигането на редукция на тегло е необходимо воденето на т. нар. аеробни упражнения, които са свързани (при правилното им изпълнение) с ускоряване на сърдечната честота. Пример за това са бягане, колоездене, водене на по-интензивна аеробика, танци или просто бързо ходене.
 
Постигането на правилен режим на хранене, съчетан с умерена физическа активност е първата и задължителна мярка в борбата с килограмите. Не при всички хора обаче редукцията на тегло може да се постигне само с немедикаментозни методи.
 
Медикаментозното лечение е показано при лица с индекс на телесната маса ≥ 30 кг/м2 или при такива с индекс на телесната маса ≥ 27 кг/м2 и съпътстващи заболявания – захарен диабет тип 2, артериална хипертония, дислипидемия, сънна апнея, остеоартрит, неалкохолна стеатозна чернодробна болест или депресивно разстройство.
 
Днес пазарът е пълен с продукти за отслабване. В световен мащаб обаче регистрираните лекарства за отслабване са няколко и с изключение на орлистат всички останали влияят върху определени рецептори в мозъка, повлиявайки апетита и създават чувство за ситост. Някои от медикаментите повишават нивата на серотонина, допамина и норадреналина.  
 
GLP1 агонистите и SGLT2 инхибиторите подпомагат също свалянето на тегло, но те могат да бъдат изписвани само при диабетици, защото са регистрирани, като антидиабетни средства у нас.
 
Орлистатът блокира абсорбцията на 25-30% от мазнините в храната, с което подпомага редукцията на тегло. Доскоро той беше единственият медикамент, регистриран у нас за отслабване. Отскоро на българския пазар се появи комбиниран продукт, съдържащ налтрексон и бупропион, които подпомагат свалянето на тегло, като потискат апетита.