Американски учени са установили, че микроорганизмите, които нормално живеят в храносмилателния тракт, могат значително да подобрят имунитета на човек  и да помогнат при лечението на редица сериозни здравословни проблеми.

Не отдавна беше установено, че броя на микроорганизмите, живеещи в човешкия организъм надхвърля почти десет пъти броя на клетките му.

Учените са установили че между 500 и 1000 различни вида микроорганизми живеят необезпокоявано по кожата ни, в дихателната и храносмилателната ни система.

Някои представители на бактериите са инфекциозни агенти и предизвикват множество  здравословни проблеми, но повечето от микроорганизмите, живеещи по повърхността и във вътрешността на тялото ни, не само че са безобидни, но дори са полезни. Така например, някои бактерии обитаващи храносмилателния тракт подпомагат храносмилането, други, живеещи по кожата предпазват от възпаление и т.н.

Полезните за организма ни микроорганизми се наричат условно-патогенни или опортюнистични. Именно взаимоотношенията на тези полезни микроорганизми с имунната система са изключително важни и са обект на редица научни изследвания.

Лабораторни опити проведени с мишки показват, че тези от тях, които са гледани в абсолютно стерилна среда и не са имали досег с микроорганизми, са със слаба и недоразвита имунна система.

Последните изследвания, проведени от американски учени са проучвали механизма, по които микроорганизвите въздействат върху имунната система на човек.

Екип от специалисти от университета в Лойала (САЩ) са провели серия от научни експерименти, изучаващи особеностите на пръчковидните бактерии (бацили), които живеят в храносмилателния тракт.

В лабораторни условия било въздействано върху клетки на имунната система -В-лимфоцити. B-лимфоцитите или плазматични клетки са основните компоненти на имунитета, които синтезират антитела срещу патогенни вируси и бактерии.

В хода на експеримента се изяснило, че молекули по повърхността на бацилните спори се сварзват с молекули на В-лимфоцитите, като укрепват и засилват имунната система.

Получените данни навели изследователите на идеята за разработка на лекарства на основата на бактериални спори. Според авторите на проучването, революционните препарати ще могат да се прилагат за укрепване на имунитета при недоносени деца и трансплантирани пациенти.

Американските учени са на мнение, че в бъдеще медикаменти, разработени на базата на  микроорганизми ще помогнат за лечение на онкологични и автоимунни заболявания

Въпреки обнадеждаващите резултати от проведените изследвания, експертите са категорични, че предстоят още много проучвания и години лабораторни и клинични тестове.

Резултатите от проучването са публикувани на 15 юни тази година в специализираното списание Journal of Immunology.