Шофирането е една от най-отговорите дейности, с която много хора се срещат ежедневно по няколко пъти. От вниманието на шофьора, добрата координация между участниците в движението и късмета зависят здравето и живота обикновено на повече от един човек.


Далекогледството и късогледството са не само широко разпространени като състояния, но и разбираеми – при едното виждаме по-добре надалече, а при другото – наблизо. Ясно е какво произлиза от това и как засяга ежедневните ни дейности. Но къде попада астигматизмът и какво е нарушението при него?

Астигматизъм


Астигматизмът е аномалия в рефракцията – тоест нарушение в начина, по който оптичните среди на окото пречупват образа, за да го представят в една фокусирана точна на ретината.


Установено е, че човешкото око „работи“ със светлинните лъчи, които предметите отразяват и които винаги се движат успоредно в пространството. След като се срещнат с окото ни, те минават през пречупващи среди – роговица и леща и оптична среда – стъкловидното тяло, за да попаднат в крайна сметка върху ретината, която ще ги кодира като информация и ще предаде образа към мозъка.


Астигматизмът се причинява от отклонение в пречупващата среда, като това най-често е дефект на роговицата.


Роговицата е част от външната обвивка на очната ябълка, тя е тънка като ципа и прозрачна и покрива отпред ириса и зеничния отвор. На практика представлява леща и с малко въображение бихме могли да  си представим, че тя, подобно на една сфера, би могла да има меридиани.


За да има нормален фокусиран образ върху ретината, кривините на роговицата трябва да са еднакви във всички меридиани – вертикален, хоризонтален и двата коси.


Астигматизъм възниква, когато кривините в меридианите на роговицата са различни и съответно пречупват с нееднаква сила. При това положение фокусните разстояния за двата меридиана ще се различават и ще е просто невъзможно едновременно и двете фокусни точки (напр. от вертикалния и хоризонталния меридиан) да се намират върху ретината.


Ето защо образът е винаги неясен и източен вертикално или косо.

  • Физиологичен астигматизъм

Съвършенството и симетрията са обект на скулптурите. Що се отнася до живите същества, те не са абсолютни. Много често вертикалният диаметър на роговицата е най-силно изпъкнал и пречупва със сила от 0,5 Д (диоптъра) до 1,0 Д повече от хоризонталния. Отклонения от този малък порядък не дават на практика симптоми и не влошават по никакъв начин зрението.

  • Симптоми

Всеки астигматизъм над 1,0 Д или пък причиняващ оплаквания вече не е физиологичен. Това състояние само по себе си, както стана ясно, дава нарушения във формиране на фокусирания образ. Допълнително не е изключено отклоняващият се меридиан да има и изменение в посока към късогледство или далекогледство, което се отразява също така на зрението.

 

NEWS_MORE_BOX


Сред най-честите симптоми са неясно зрение както за близо, така и за далече, при претоварване на зрението има главоболие и тежест в очите – често след четене. Дължат се на напрягането на акомодацията.

Как повлиява шофирането?

Не е рядкост именно по повод на затруднения при шофиране да се стигне до диагнозата астигматизъм. Ясно е, че замъгленото и неясно зрение е проблем. При астигматизма обаче обектите са не само в разлина степен размазани, но и източени във вертикално или косо направление.


Тази промяна във формата на наблюдаваните обекти – коли, хора, знаци и др., затруднява шофиращия човек в преценката къде точно се намират те и на какво разстояние. Пациенти сподеят, че понякога изобщо не забелязват определени обекти.


Допълнително затруднение са отблясъците от фарове и лампи, които също приемат удължена форма или пък на хало около източниците на светлина и заслепяват. Ето защо за някои от засегнатите от астигматизъм шофирането по тъмно е изпитание или невъзможно.

Съвети

Корекцията с очила или лещи ще помогне за неясното зрение и умората от четенето. При шофиране това невинаги е достатъчно.


Очилата могат да усилят проблема с отблясъците, за това при астигматизъм винаги търсете стъклата да имат антирефлексно покритие, което напротив – ще реши този проблем.


Контактните лещи са другият способ. Те целят корекция на меридиана, в който има отклонение, и за това трябва да стоят както са поставени и да не се движат. Последното е все пак неибежно. С напредване на деня обикновено очите се уморяват и изсушават и когато дойде време за прибиране вечерно  време с колата, те вече са много сухи. При това положение лещите могат да останат трайно в неподходяща позиция и това да води до неясно зрение. Тази неприятна ситуация се предотвратява с редовно овлажняване на очите с подходящите за целта разтвори.