Международен екип от учени е открил как важна съставка, съдържаща се в потта и притежаваща силни антибактериални свойства, наречена дермцидин, може да се окаже ефективно средство в борбата с туберкулозата и други опасни бактериални заболявания. Забележителното е, че дермцидин е секретиран от човешката кожа само по време на изпотяване.

Резултатите, публикувани от учените в Proceedings of the National Academy of Sciences, могат да допринесат неимоверно много към усилията за разработване на антибиотици, ефективни срещу мултирезистентни бактериални щамове.

Учените са разгадали молекулната структура на дермцидин, което им позволява да направят обосновано предположение какво точно му придава високата антибактериална активност. Това отваря широко вратата пред бъдещи синтези и изследвания, при които да бъдат създадени аналогични съединения, съдържащи същия или подобрен фрагмент от молекулата, като така бъдат получени редица високоефективни антибиотици.

NEWS_MORE_BOX

Екипът се състои от изследователи от университетите в Единбург, Гьотинген, Тюбинген и Страсбург. Той установява, че новооткритото съединение атакува „Ахилесовата пета“ на бактериалните клетки – клетъчната стена, която впрочем е мишена за едни от най-широко използваните антибиотици – пеницилините, цефалоспорините, гликопептидните антибиотици и др. Това вдъхва на учените допълнителна увереност, че са се натъкнали на наистина перспективна молекула.

Те установяват, също така, че дермцидин се активира в солена, леко кисела среда. Молекулата образува малки канали в клетъчната обвивка на бактериите. Каналите биват структурно стабилизирани от цинковите йони, съдържащи се в потта. През тези канали, бактериалните клетки губят води и вътреклетъчни съставки и умират.

След анализиране на молекулната структура на дермцидин, изследователите установяват, че той има необичайна, издължена пространствена структура, различна от досега известните мембранни белтъци. Това означава, че учените са успели да идентицифират и първия (може би и единствен) представител от изцяло нов клас трансмембранни протеини. Може би донякъде очаквано, изследователите установяват, че дермцидин може да се вгражда в клетъчната обвивка на различни типове клетки – бактериални и гъбични, което му придава несравним по широчина спектър на действие. Съединението е активно срещу редица от най-проблематичните патогени – туберкулозния бактерий, мултирезистентни стафилококи, Pseudomonas и др.