Болката в кръста е често срещано оплакване в съвремието ни и днес засяга все повече по-млади хора. Като основен виновник за нея се приема уседналият начин на живот. Когато обаче болката е факт, констатацията не ни помага. Когато болката в кръста стане част от ежедневието ни, със сигурност процесът е напреднал и причината следва да се открие от специалист с цел предприемане на адекватни мерки срещу нея или влошаването на състоянието.


Кои са най-честите причини за болката в кръста?

Първо, мястото, от което обикновено се описва болката в кръста е свързано с лумбалните прешлени. Болката може да е тъпа, постоянна, с усещане за тежест и скованост или точно обратното да е пронизваща и движеща се по нерв надолу, настрани. Острата болка се дължи обикновено на травма, физически упражнения, падане, удар, вдигане на тежести. Появата на болка не бива да се пренебрегва. Често срещано явление е да ни боли кръст заради настиване, болезнена менструация при жените, усилена физическа дейност, цистит, гинекологично заболяване, дори запек. Правило е, ако болката в кръста не отшуми за 3 дни да се потърси лекар за установяване на причината и предприемане на адекватна терапия. Ако болка в кръста се изпитва в продължение на 3 месеца, то тя вече се е превърнала в хронична. Това означава, че е необходимо много по-сериозно лечение...
 


1. Когато се дължи на травма...

Незабавна консултация при специалист по повод болки в кръста се изисква при всякакви случаи на травма, падане или друг вид нараняване. Други симптоми, които показват тази спешна необходимост в комбинация с оплакването е невъзможността за контрол на уринирането, изпразването на червата, загубата на усещания в и слабост на краката, изпитване на болка при кашляне и кихане, висока температура и треска.
 

2. Физическо напрягане

Понякога при двигателни упражнения и вдигане на тежко многократно боли кръст. Това се дължи на напрягане на мускулите в областта. Болката отминава с почивката. Има обаче една специфична болка, която „лъсва“ при подобен ред физически занимания и тя наподобява на „захатване“ на нерв. Обикновено болката не се локализира на едно място, а се спуска надолу и засяга единия крак. Ишиасът вече е прекалено разпространен сред хората над 30-годишна възраст. Дължи се на:

  • остеохондроза, когато шип засяга седалищния нерв,
  • поясна дискова херния – когато дискът между прешлените, заради травма или износване, се деформира, изпъкне или се разкъса и започне да притиска коренчетата на нерва. Болката при дискова херния е интензивна и остра.
     

3. Заради професията...

Всички професии, които включват вдигане на тежко, извиване на гръбнака, навеждане, като  рутинни движения в ежедневието, водят до натоварване на кръста. Това се случва дори и при професиите в седнало положение – например, при козметиците, зъболекарите, както и при всички, които седят продължително и отпуснато на седалката на стола.


4. Как си носите чантата?

Въпросът не е актуален само за учениците. Ако ви боли кръст, се опитайте да проследите навиците си, свързани с носенето на обичайния за вас ръчен багаж – чанта, лаптоп, куфарче, сак, раница. Болката се появява обикновено, когато чантата се носи по-дълго време. Товарът не е за подценяване, особено когато е ежедневен. При всички случаи той въвлича и натоварва кръста.

 

NEWS_MORE_BOX
 

5. Хобитата понякога „режат“

Ако делничната ви седмица е натоварена с работа на бюро, а събота и неделя се втурнете в упражняване на любимото си занимания, трябва да знаете, че рискувате болка в кръста. Дори хвърлянето на въдица може да ви извади от строя, не само забавлението на голф игрището или играта на „летяща чиния“ с децата. Преди да се втурнете към извънредната спортна дейност помислете как да подготвите тялото си за физическото изпитание и го поддържайте във форма редовно, като лек срещу болка в кръста.
 

6. Когато вина има стойката...

„Изправи се!“ е от най-полезните съвети за здравето, които получаваме от детството си. Опорно-двигателната система е устроена така, че може да носи и държи тежестта на тялото здраво, когато  гърбът е изправен. При седене трябва да се придържаме и към най-правилната поза за кръста – облегалката трябва да поддържа долната част на гърба, раменете да са изправени и назад, краката да стъпват свободно с цяло стъпало на пода. Правило е и при ставане тялото да е добре балансирано.  


7. Хронична болка заради заболявания и...

При някои заболявания като спинална стеноза, болест на Бехтерев болката в кръста е постоянно присъстваща. Ето защо постоянната болка налага изследване на причините и тук бабините лекове и общи съвети за облекчане няма да помогнат.


Не бива да пренебрегваме и факта, че кръстът се натоварва и при наднормено тегло и затлъстяване. Болката се задълбочава с възрастта, така че колкото по-скоро се вземат адекватни мерки в помощ на кръста толкова по-рядко е вероятно оплакването.