Истинската зима винаги у нас е съпътствана и с образуване на поледици. Натовареността на травматологията в болницата ни за спешна помощ, показва по недвусмислен начин колко опасно е придвижването в снежни условия. Падането крие риск от изкълчвания и счупвания. Към фрактури са склонни особено възрастните хора, чиято плътност на костите е по-слаба. Известно е, че този вид травми при тях криe висок риск и за живота им.


Не само за възрастните, излагаме съветите на кинезитерапевта и доктор на медицинските науки Сергей Бубновский, представени в руски популярен всекидневник.



Как да ходим
За да се предпазим от падене трябва да ходим на по-малки крачки с леко свити колене.
При това ръцете трябва да висят свободно, за да са от помощ при запазването на равновесието. Така че избягвайте затоплянето им джобовете – сложете си топли ръкавици, както и носенето на багаж в поледицата. Дамските чанти е добре да се носят на дълга каишка препасани през рамо.
Откажете се от ботушите на токчета. Подметката на зимните обувки следва да е със сериозни грайфери и напречни резки. Най-добрата форма на протекторите е подобна на тракторните гуми.
Шапката е необходима не само да предпазва главата от студа, но и да смекчи удара при еветуално падане. За целта ефективна е плътната, мека шапка.
Непременно при качване и слизане по стълби или при наклон се хващайте здраво за дръжките.
 


Как да падаме
Да се пада така, че да се предпази тялото от травма, е истинско изкуство. Има случаи, в които падането е за предпочитане пред друга алтернатива. Обикновено при падане полагаме ръцете си напред. Ето защо фрактурите са най-често на китката и засягат лъчевата кост. При травмата понякога са въвлечени сериозно и сухожиията.
Възстановяването на китката е трудно и продължително и в някои случаи коства нормалното свиване на ръката.
Правилно е да се пада настрани, като подпирането стане с предраменната част на ръката, леко свита в лакътя, за да се предотврати тежестта на удара. Важно е той да не се издава назад при падането, за да се предотврати счупването му. 
Друго често счупване е при главата на тазобедрената кост. Тази фрактура се среща при възрастните хора, страдащи от остеопороза. Травмата се получава при рязко падане на задните части.

При подхлъзване назад свийте коленете към гърдите и отново наклонете тялото настрани, за да предпазите гърба, таза и главата.
 



Студено - на контузията
Бубновский съветва върху натъртеното място да се сложи студен компрес и силно охладено пърче месо. Това според него помага повече отколкото нанясането на гелове. Компресът се налага само за 15-20 секунди. Не бива да се прекалява с охлаждането на тила. При удар на главата се препоръчва неотложна консултация в пунк за спешна помощ.



В случай на счупване...

  • Руските специалисти съветват да се наблегне на консумацията на продукти, съдържащи фосфор. Този минерал се съдържа в морските продукти. Сушената риба с кости е особено богата на фосфор.
  • Изварата, сиренето, независимо от вида, особено меките, осигуряват необходимия калций.
  • Ако сте любител на пачата, хапвайте я възможно по-често – желиращите вещества в нея са полезни за функционирането на ставите.
  • Авокадото ускорява процеса на възстановяване на костите и ставите. Препоръчително е да се консумира поне по един плод на седмица. За тази цел помага и сусамът и тиквените семки.
  • Осигурете си комплекс витамини и минерали.
  • Избягвайте консумацията на домати, патладжан и чушки, тъй като при усвояването им се натрупва киселина в костите и ставите. Необходимо е да се ограничи и хапването на червено месо. Консумацията му повишава нивото на хомоцистеин в кръвта, което се свързва с повишен риск от образуване на тромби.