Колагенът е фибрилярен белтък, съставен предимно от аминокиселини. Молекулата му има вид на тройна спирала, състояща се от три пептидни вериги. Колагенът е едновременно и строителен материал и своеобразно "лепило", което формира всички клетки на организма и осигурява  еластичността както кожата, така и на тъканите и органите. 
 
Естественото производство на колаген намалява с възрастта – според скорошни проучвания след 25-годишна възраст намалява с 1,5% на година. След  40-годишна възраст колагенът се изчерпва с по-бързи темпове от тези на производството му, а над 60 – повечето от половината колаген е напълно изчерпан.
 
Този процес се ускорява при хормонален дисбаланс, поради направилно хранене, в което има твърде много рафиниран храни, трансмазнини, захари и др. Също при дехидратация, стрес, при твърде често изагани на слънце или дефицит на вит. С например.
NEWS_MORE_BOX
 
 
При дефицит на колаген негативите върху тялото не са много, но са ключови за това за изглеждаме и да се чувстваме по-добре. Колагенът прави кожата да изглежда по-млада, по-хидратирана и по-гладка.
 

Можем ли да компенсираме загубата на колаген?

Един  от вариантите за компенсация на изгубения колаген е да го подаваме на организма си в чист вид под формата на различни хранителни добавки. Той от своя страна помага на храносмилателната система, като медицински изследвания свързват приема му с двойно ускоряване на процеса на възстановяване при язви. И не на последно място, колагенът е вид протеин, а високопротеиновите диети са перфектни за редукция на теглото, или с други думи – помага ни и за отслабване. Важно е също да обърнем внимание на факторите, които влияят на производството му, като да пием много вода, и да се храним по-балансирано.
 

Можем ли да предизвикаме производствата на колаген чрез храната?

Преди време предците ни са си набавяли колаген чрез костни бульони, затова и пилешката супа в детските ни години се водеше лечебна. Хранили са се също с над 250 вида различни растения годишно, расли в плодородна почва. Животните, чието месо са използвали, също са се хранели с такива растения. Ясно е, че в наши дни с хранителното разнообразие, което ни се предлага, и забързаното ежедневие, в което живеем, е невъзможно да си набавяме нужните витамини и колаген само от храната. Освен бульоните, ключов елемент за подпомагане производството на колаген е витамин С. Медицинско изследване доказва, че когато започнем да приемаме колаген с витамин С , производството на му в организма също се увеличава. Витамин С е активен вътре в клетката, като помага за производството на проколаген – молекулата предшественик на колагена.
 

На каква възраст е добре да започнем да си набавяме колаген?


След 30-годишна възраст е добре да се започне приемането на колаген всеки ден, защото по-лесно е да се поддържа това, което имаме, вместо да се опитваме да го възстановяваме.
 

Има ли приемът на колаген вредни за здравето странични ефекти?

Около 3 % хора показват алергични реакции към колаген, приеман в чист вид под формата на таблетки или други добавки. Тези реакции може да причини кожни язви, нежни подутини, затруднено дишане, ниско кръвно налягане, гадене, повръщане, и др. Също така някои хора могат да бъдат алергични към животинските продукти, от които се извлича колагенът.