Витамините са биологично активни вещестества, които участват в обменните процеси на организма. Те са познати още от 1972 г., когато биохимикът Казимир Функ изолира съединение от оризови люспи. Това е първият открит витамин – тиамин, получил названието витамин B1.

 

Първоначално за витамин се е смятало всяко вещество, открито в живите организми. По-късно се установява, че те нямат действие на витамини и са премахнати от списъка. Така сега липсва последователност в номерацията.


 

Тиаминът или витамин B1 е жизнено важен за развитието на нервната система и мускулната тъкан, за растежа и функцията на имунната система. Недостигът му е причина за болестта „бери-бери“, при която се засяга сърдечносъдовата и нервната система. Храни богати на витамин B1 са черен дроб, мляко, яйца, картофи.

 

Рибофлавин, витамин B2 има значение за нормалната функция на очите, кожата и лигавиците. Ниските нива могат да са причина за себореен дерматит. Много важен за развитието на плода по време на бременност. Храни богати на витамин B2 са черният дроб, месо, риба, моркови, цвекло и картофи.

 

NEWS_MORE_BOX

 

Ниацин, никотинова киселина, витамин B3 или витамин PP. Последното наименование идва от пелагропревантивния му ефект. Подпомага процесите на разграждане на захари, мазнини и алкохол. Участва в образуването на еритроцитите и синтеза на някои хормони. Храните, в които можем да го открием са: риба, червени меса, фъстъци,слънчогледови семки, грах, и др.

 

Пантотенова киселина, витамин B5 също участва в обменните процеси при захари и мазнини. Подпомага развитието и регенерацията на епитела и кожните придатъци, има лек противо възпалителен ефект. Липсата му може да е причина за поява на акне. Витамин B5 е наличен в организма като декспантенол-биологично активната форма. Предлага се под форма на различни кремове, мази, шампоани и балсами. Богати на витамин B5 са овесените ядки, зеленолистни зеленчуци, яйца, картофи...