Неврохимични афектори са всички съединения, които могат да повлияят на мозъчната неврохимична активност. Някои популярни хранителни добавки и определени витамини в тях имат потенциала да предизвикат психоемоционално състояние на безпокойство, дискомфорт, тревожност и други негативни симптоми. Този ефект е непряк, витамините само ускоряват производството или отделянето на неврохимични афектори.
 
Определени витаминови добавки влияят на същите метаболитни пътища, на които действат и стимулиращи съединения като кофеина. Кофеинът, както и други стимулатори на нервната система, често има странични ефекти: нервност, раздразнителност, безсъние, тревожност. Те се коренят в превъзбуждането на нервната система. Честият прием на добавки може да има сходен ефект. Ако вече са налични подобни симптоми, е силно препоръчителна консултация със специалист преди приема на витаминови добавки.
 
Един от най-значимите витамини в това отношение е В6. Той се използва в повечето добавки за повишаване на енергия, поради свойството си да увеличава продукцията и секрецията на енергизиращи невротрансмитери като допамин, норепинефрин и серотонин. Проблематичен е фактът, че количественото отношение на повечето добавки не е балансирано. Предоставя се много повече В6 спрямо останалите В витамини, което рязко покачва възможността от превъзбуждане, раздразнителност и тревожност.
 
NEWS_MORE_BOX
 
Витамин В12 е друго съединение, щедро прилагано във формулите за добавки. За високи се считат дозите на този неврохимичен афектор, надхвърлящи 1000 микрограма. Той също повишава нивата на отделени невротрансмитери, но обикновено по-високи дози се назначават само за борба срещу депресия и депресивни състояния. Ако такива не са налични, свръхстимулацията на нервната система води до по-голяма чувствителност към стресови фактори, безпокойство и нарушения на съня.
 
Фолиевата киселина, позната и като витамин В9 има сходни ефекти с В6 и В12, но при значително по-ниски дози. Дневния прием на над 400 микрограма може да бъде свръхстимулиращ за мозъка и тялото. 
 
В допълнение, някои форми на фолиева киселина на пазара са синтетични, усвояват се по-трудно и могат да доведат до потискане на имунната система, дерегулация на глада и кожни обриви. Най-полезната форма на В9 се намира в оптимални количества в зеленолистни зеленчуци и повечето плодове.