Широко разпространена е заблудата, че витамини могат да се взимат без ограничение и в големи количества. По-възрастните хора често казват, че те не могат да навредят и просто ще се отделят с урината.
 
Проблемът е, че това въобще не е вярно, особено що се отнася до витамин D, приеман в големи дози. Уловката е, че предозирането с „лекарства“ като витамин D не се проявява бързо – може да отнеме седмици, понеже витаминът е мастно разтворим: само излишъкът от водоразтворими витамини се отделя с урината, докато мастноразтворимите се натрупват в мазнинните тъкани на тялото. С редовния свръхприем на витамина, това води до токсични нива на натрупване в тъканите.
 
Повечето хора взимат добавки с витамин D от притеснение, че не получават достатъчно слънчева светлина или не си набавят витамина от другаде. Липсата на достатъчно количество може да доведе до влошена абсорбция на калций и понижена минерализация на костната тъкан, което прави костите по-меки и чупливи и води до развитиено на рахит при децата или остеопороза при възрастните.
 
Трудно е да се разбере, дали тялото има нужда от още витамин D, но свръхприема за компенсация може да бъде още по-опасен от дефицита. Завишените му стойности водят до гадене, повръщане, запек и отпадналост. Понеже витаминът отговаря за усвояването на калций в тялото, при витаминовия сръхприем се наблюдава и усилено натрупване на калций. Тези натрупвания са предпоставка за бързото развитие на камъни в бъбреците и нарушения на сърдечния ритъм.
NEWS_MORE_BOX
 
По тези причини, освен ако не са препоръчани от лекар, таблетките и други добавки съдържащи витамин D трябва да се избягват. В множество храни е стандартна практика от десетилетия да се добавя витамин D (фортифициране на храни), а българинът може да получава напълно достатъчно от киселото мляко и други млечни продукти, консумирането на ядки, плодове и зеленчуци и излагането на слънчева светлина.
 
Не съществуват абсолютно никакви достоверни научни изследвания доказващи, че приемът на витамин D предпазва от остеопороза, повишава костната плътност или че предотвратява инфекции.
 
Човешкият организъм има нужда от не повече от 1000 IU (международни единици) витамин D дневно – те могат да се набавят само от храната, ако няколко пъти в седмицата се набляга на храни като риба, яйца и на разходките по светло. 
 
Прием на витамин D се налага само при лекарско предписание или при някои сериозни заболявания.