Витамините от група В са колекция от осем водоразтворими витамина, които са от съществено значение за различните метаболитни процеси и превръщането на храната в енергия, което ни помага да бъдем активни всеки ден. Въпреки, че повечето В-витамини работят в тандем, всеки един от тях има свои специфични ползи за организма – от поддържане здравето на кожата и косата до предотвратяване загубата на памет.

 

Тиаминът е първият открит витамин от групата В и за това носи името В1. Той има витална роля за функционирането на организма и съдържа аминогрупа в състава си, по тази причина той е наречен витамин.


 

Функции на витамин В1. Тиаминът играе изключително важна роля в метаболизма на въглехидратите и протеините, както и при синтеза на нуклеиновите киселини.


Тиаминът участва в производството на енергия. Клетките в тялото ни зависят от захарта като енергиен източник. Когато кислородът се използва за превръщането на захар в използваема енергия се нарича аеробно производство на енергия. Този процес не може да се осъществи без адекватни доставки на витамин В1, тъй като витаминът е част от ензимната система, наречена пируватна дехидрогеназна система, която позволява на кислорода да преработва захарта. Витамин В1 е важен и за нормалното функциониране на нервната система.    

 

От какво количество тиамин имаме нужда всеки ден? Необходимата дневна доза за здрав мъж е 1,2 мг на ден, а за жените 1,1 мг. Хора с бъбречни проблеми както и възрастните хора са изложени на по-голям риск от дефицит на витамина.

 

Недостиг на тиамин. Един от първите симптоми за дефицит на витамин В1 е загуба на апетит. Нервната система не е в състояние да гарантира правилен мускулен тонус. Функциите на храносмилателната система също са нарушени. Липсата на витамина води до отпадналост и липса на енергия. Състоянието на дефицит на витамин В1 се нарича бери-бери.

 

Предозиране с тиамин. Имайки предвид, че тиаминът е водоразтворим витамин, предозирането с него е рядкосрещан проблем. До момента не са регистрирани случаи на токсичност след предозиране с тиамин. Излишните количества от витамина се изхвърлят чрез урината.


Храни богати на витамин В1. Свинското месо е богат източник на витамина, освен него той се намира още в слънчогледовите семки, боб, овес, риба тон и соевите продукти.