Витамин D се различава от останалите витамини по това, че човешкият организъм е в състояние да го синтезира сам под действието на UV лъчите на слънцето.

Излагането на слънце с продължителност 15 минути, 3 пъти в седмицата е достатъчно за поддържането на нормалните му нива.

Основните функции на витамина са свързани с усвояването на калция и фосфора в организма, а също и с предаването на сигнали между клетките.

Недостигът на витамина води до нарушения в минералния състав и заболявания, засягащи най-вече костите, като при бебета дефицитът му често води до рахит.

Витаминът е познат в пет форми, от които с по-важно значение за хората са витамин D2- ергокалциферол и витамин D3 – холекалциферол.

Необходимият дневен прием е около 15 микрограма на ден, освен ако организмът няма повишена потребност.

За приема са от значение възрастта, пигментацията на кожата, сезонът и други фактори, според които необходимостта на организма варира в определени граници.

При хората с по-тъмна пигментация на кожата, както и при тези, които твърде често използват слънцезащитни лосиони, се наблюдават дефицитни състояния, изискващи по-висок дозов прием на витамина.

NEWS_MORE_BOX



Съществуват и някои съображения, свързани с бебетата и по-конкретно с тези от тях, които са родени през зимните месеци, когато слънцето не е толкова ярко.

В тези случаи е необходим допълнителен прием на витамина под формата на хранителни добавки, както и консумацията на храни, имащи високо съдържание на витамин D.

Много от хранителните продукти имат богато съдържание на витамина. Такива са морските деликатеси, сиренето, яйцата и много други.