Инозитолът се среща в много растителни и животински храни, но също се произвежда и в човешкото тяло. Зад думата инозитол се крият всъщност девет изомера (едно химично съединение с различна структура).

 

Той подпомага синтезата и дейността на редица хормони и невротрансмитери, участва в изграждането на клетъчната мембрана.


 

Какво количество инозитол е необходимо на тялото ни? Дневните дози инозитол за здрав възрастен е 1 – 1,5 г дневно. Хранейки се пълноценни, бихме могли да си набавяме витамина единствено чрез храната, която консумираме. В зависимот от това какви нужди има организмът ни може да приемаме количества между 2-3 до 17-18 г дневно.

 

При какви състояния имаме нужда от инозитол? Той подпомага действието на серотонина и допамина в мозъка и се използва успешно при депресивни състояния, паник атаки и безпокойство. В комбинация с фолиева киселина (витамин B9), инозитолът се използва за лечение на поликистозни яйчници. 

 

Витамин B9 се използва при високи нива на триглицеридите, подобрява функцията на инсулина, подпомага овулацията при поликистозни яйчници.

 

Инозитолът се препоръчва при бременни с висок риск за развитие на гестационен диабет. Проучвания твърдят, че приемът му от пациенти с диабет тип 2 в продължение на 6 месеца, намалява нивата на кръвната захар.

 

В друго проучване е доказано, че шестседмичен прием на 18 г инозитол ежедневно, намалява симптомите при обсесивно-компулсивно разстройство.

 

Храни, богати на инозитол. Такива са: черен дроб, мляко, яйца, фурми, лимони, портокали, смокини, ягоди, къпини, малини, гъби, житни култури, банани, кафяв ориз и др.