Желязото е жизнено важно за съществуването на човешкото тяло. Мъжете имат не повече от 4 г желязо в телата си, а при жените количеството е около 2 г. Поддържането на тези количества е от изключителна важност за живота и здравето ни. Недостигът на желязо силно затруднява нормалните функции на клетките, излишъкът от желязо води до токсичност.

 

Поддържането на оптимално количество желязо зависи от нормалното храносмилане и абсорбция. Абсорбцията на приетото желязо чрез храната зависи от много фактори. Най-важни от тях са: индивидуалният статус на желязо в тялото, количеството прието желязо, вида на железните йони, които приемаме, нивото на стомашни киселини, приемът на други витамини и минерали, които биха могли да попречат на нормалното усвояване на желязото от храната.


 

При нормални условия, количеството на усвоеното желязо от храната е между 14 и 18%. Ако в тялото има дефицит на желязо абсорбцията може да се повиши до 40%. При хора с ниски нива на желязо като бременни жени, хора изгубили много кръв (включително при обилна менструация) обикновено се наблюдава усвояване на желязото в по-голяма степен.

 

При една нормална диета от около 2000 kcal дневно, желязото в нея е около 12 мг. Един здрав индивид ще усвои около 1,9 мг.

 

При човек с понижени нива на желязо може да се наблюдава усвояване до 4,8 мг.
Вида на желязото в храната, която консумираме е от изключителна важност за усвояването му.

 

Има два вида:

  • Хемово желязо. То е част от хемоглобина и миоглобина и се намира само в животинските храни като червени меса, пилешко и риба.
  • Нехемово желязо. То е форма на желязото, която не е част от белтъците хемоголобин и миоглобин. Нехемовото желязо се намира както в растителните, така и в животинските храни.

 

Хемовото желязо е много по-лесно и бързо се усвоява от нехемовото. Усвояването на нехемовото желязо зависи от редица условия. Това е и един от основните недостатъци на вегетарианството. Тези хора много често страдат от железен дефицит.