Макар да не е унищожил напълно бактериалните и вирусни инфекции, с откриването на пеницилина се постига истинска революция в медицината и въвеждането му е спасило стотици милиони души през последния век. Той е бил уникален със своя широк спектър на действие. Но от въвеждането му  досега се появяват и много нови и постоянно развиващи се щамове вируси и бактерии, които имат ужасна за човешкото здраве способност - развиват резистентност дори и към най-мощните антибиотици.

Учени от лабораторията "Линкълн" към Масачузетския технологичен институт са на път да сложат край на тази непрекъсната надпревара между човешките антибиотици и антибиотичната съпротива на микроорганизмите.

Те създават лекарство, което се е доказало като ефективно срещу почти всички щамове на 15 от най-разпространените вируси по света. Риновируси, виновни за обикновена настинка, H1N1 грип, стомашни вируси, полиомиелитни вируси, денга треска и други хеморагични вируси, причиняващи вътрешни кръвоизливи.

Към момента съществутат няколко медикамента, които са ефективни срещу специфични вируси, като протеазните инхибитори контролиращи ХИВ агентите, причинители на СПИН. За съжаление, те са скъпи и често - податливи на вирусна резистенция. Поради това учените въвеждат нов подход към проблема - лек, който издирва и намира клетки, заразени не с определен вирус, а с всеки тип вирусни агенти. Веднъж локализирани, тези клетки биват унищожавани, за да се предотврати разпространение на инфекцията.

Когато вирусна частица инфектира една клетка, тя "отвлича" клетъчни структури и ги подчинява с една цел: да създават още копия на вируса. Те напускат клетката, често разрушавайки я в процеса и нападат нови клетки със същата цел. През този процес на репликация, вирусите създават дълги нишки от двойно-верижна РНК, която не съществува в човешки или животински организми. Човешкото тяло има защитен механизъм, който се задейства при засичането на подобни вериги, но много от вирусите са способни да избегнат детекция и да предизвикат забавен имунен отговор, който обикновено започва твърде късно.

NEWS_MORE_BOX

За да предотврати този проблем, Тод Райдър, ръководител на научната група, въвел нова стратегия срещу нападателите. Според него, много по-ефективно от сегашното предизвикване на засилен имунен отговор ще бъде, ако се комбинира белтък свързващ се с чуждата РНК с още един белтък, който предизвиква апоптоза - програмирана клетъчна смърт. Подобни съединения съществуват в природата и екипът е успял да ги комбинира. Поради техния естествен произход, те са способни със съвсем малко помощ да преминават през клетъчните мембрани на всички човешки тъкани и клетки. Когато медикаментът попадне в заразена клетка, той я програмира за самоунищожение, но при преминаване през незаразена клетка, тя остава невредима.

Лекарството е доказано нетоксично, а малкото му странични ефекти не причиняват сериозни заплахи за здравето. То вече е преминало експериментален и лабораторен етап и скоро започват клиничните му изпитания. Ако те също се увенчаят с успех, изследователите са убедени: до 3 години лекарството може да бъде на пазара.

По думите им е постигнат голям успех, тъй като за тях е открит "пеницилинът на 21 век".