Изследователи от училището по медицина на университета Темпъл във Филаделфия, САЩ, твърдят, че са открили начин за трайно елиминиране на ХИВ-вируса от човешките клетки, информира изданието Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Високо активната антиретровирусна терапия (HAART) е основният приет метод за контрол на HIV-1 вируса, най-разпространяващата се форма на вируса през последните 15 години, според дописка на MNT. Тази терапия има значителен принос за постигане на повече години живот при заразените с вируса на СПИН. Въпреки обаче контрола в репликацията на HIV-1 в организма на пациентите, вирусът все пак продължава да влияе на здравето им и да създава проблеми, като отслабване на сърдечния мускул, заболявания на костите, бъбречни болести и неврокогнитивни разстройства. Тоест при това лечение е много вероятно хората да започнат да страдат от заболявания, които се проявяват и познаваме при напреднала възраст, коментира проф. Кемъл Калили от Департамента по невронаука.

Екипът на професора си поставя задача вместо да търси методи, които да унищожават ДНК-то на HIV-1 вируса в клетките да намерят хитър начин за отстраняването му от тях. Така те изграждат "ДНК-снипинг ензим" молекулярен инструмент, който пускат да "лови" изменения от вируса в генома. Използването на този "HIV редактор" според тях ще предпазва и от нова инфекция с вируса.

Инструментът включва 20 нуклеотида и търси последователности в генома, принадлежащи на HIV-1 вируса. Когато открие въпросното тРНК, нуклеотидът Cas9 прави разрез. Такъв разрез се получава и от другата страна на ДНК веригата и по този начин се постига отрязването на принадлежащия на HIV-1 участък от ДНК на клетката. „Инструментът“ съединява разкъсаните части на ядрена нишка и извежда от клетката въпросния участък, с което и клетката се освобождава от вируса.

NEWS_MORE_BOX

При тестването на инструмента в култури човешки клетки се установява, че той ефективно отстранява HIV-1 от няколко вида човешки клетки – микроглия, макрофаги и Т-лимфоцити, основните целеви клетки на HIV-1 вируса.

Проф. Калили смята, че концепцията им е важна стъпка в търсенето на лечение на СПИН и доказателство за правилността на тази насока на мислене. Според него обаче е рано да се говори за предприемане на клинично изследване.

Следващата цел на екипа е да намерят начин, по който техният редактор може да стигне до всяка една клетка на заразения с вируса организъм. Вероятно ще се наложи редакторът да се променя индивидуално за всеки пациент, тъй като HIV-1 вирусът има способността да се изменя и мутира.

Учените работят върху няколко стратегии, за да могат да започнат предклинични изследвания. Проф. Калили смята, че тази технология ще може да постигне целите на екипа - да отстранява всяко копие на HIV-1 вируса в организма на даден пациент. Освен това екипът е на мнение, че могат да адаптират нейни версии с цел отстраняване на други вируси от човешката клетка.