От кръвни клетки на пациент, изследователски екип успява да създаде клетки на дихателния тракт. Клетките са вид базални клетки, отговарящи за регенерацията на дихателния епител и биват наречени iBasal cell.

Базалните стволови клетки били изработени чрез генетично преформатиране на кръвни клетки. Знаейки значението на базалните клетки в дихателната лигавица, това откритие може да доведе до откритие на нови лекарства и подходи в борбата с болести като астма, кистична фиброза, а дори и болестта на годината - COVID-19. Това е една голяма стъпка в регенеративната медицина.

Взимайки клетки от пациенти, с определени болести, се дава възможност да се изградят клетки, репрезентиращи дадени болестни модели. Това би било удобно за развитие и изпробване на лекарства срещу дадената патология.

„Просто казано, успяхме да умножим специфични базални дихателни клетки, с основна цел, да създадем възможност за възстановяване на дихателните пътища, при дихателни болести.“ споделя пред MedicalXpress д-р Фин Хоукинс, пулмолог, част от екипа. Според Шинго Сузуки, ко-автор на статията, този успех е голяма крачка в борбата с различни болести. При кистичната фиброза, например, е налице генетична мутация във всички клетки на дихателния тракт. „Ако успеем да заместим мутиралите клетки с такива, при които мутацията е коригирана, може би бихме успели да излекуваме болестта.“ добавя Хоукинс. Благодарение на новите iBasal cells, успешно са направени модели и на лигавичната метаплазия, характерна за астмата, цилиарна дискинесиа и др.

Стволовите клетки притежават способността да се развият във всички видове клетки в организма и с това да формират различните тъкани и органи. Такива клетки могат да бъдат получени In Vitro, чрез преработване на генетиката на клетка, например от капка кръв. Първоначално учените създали клетки, способни да експресират специфичен флуоресцентен протеин, чрез който могат да бъдат намерени. След това, с помощ на емриологията, клетките били подложени на фактори, действащи при развитието на организма и успешно били получени въпросните iBasal клетки. Те приличат по структура и функция на нативните клетки, а също имат и тяхната репродуктивна функция.

„Успяхме да докажем потенциала на нашите клетки, пресъздавайки както развитието на дадения орган (трахея), така и развитието на различни болести. С това прескочихме проблеми, които досега затрудняваха намирането на решение за някои болести.“ казва Хоукинс.

Успехът на учените от медицинския университет в Бостън, партниращи си с тексаския университет, бе публикуван на 23.10.2020 г. в Cell stem cell.