Учени, които изучават естествената защита на организма срещу бактериални инфекции, са установили, че хранителното вещество таурин помага на полезните чревни бактерии да станат по-устойчиви и да се справят с вредни нахлуващи бактерии, като Klebsiella pneumoniae (Kpn).

Известно е, че чревният микробиом - трилионите полезни микроби, които живеят в хармония с нас в стомашно-чревния ни тракт – могат да ни предпазят от патогенни микроорганизми.

Все още твърде малко се знае обаче за това как точно ни защитават. Учените изучават човешкия микрибиом, за да подобрят естествените начини за лечение на бактериални инфекции, които да заместят антибиотиците.

Антибиотиците увреждат човешкия микробиом и стават все по-малко ефективни с времето, тъй като бактериите развиват резистентност към тях.

Учените откриват, че полезните чревни бактерии, която вече са се сблъсквали с патогени, могат да предпазят успешно от инфекция с Klebsiella pneumoniae лабораторни мишки.

В хода на проучването те изолират определен клас полезни бактерии - Deltaproteobacteria – които участват в борбата с вредните микроби.

По-нататъшният им анализ показа, че тауринът като хранително вещество задейства активността на Deltaproteobacteria.

Тауринът е есенциална аминокиселина, която помага на тялото да усвоява мазнините. Съдържа се естествено в жлъчните киселини в стомашно-чревния тракт.

Един от страничните продукти от таурина е отровният газ сероводород. Учените смятат, че ниските нива на таурин позволяват на патогените да колонизират червата, но при наличие на повече таурин се произвежда достатъчно сероводород, за да се предотврати колонизацията.

Изследователите установяват, че дори лека бактериална инфекция е достатъчна, за да подготви полезните чревни бактерии да се противопоставят при последваща инфекция.

Според тях черният дроб и жлъчният мехур – органите, които синтезират и съхраняват жлъчни киселини, съдържащи таурин - могат да развият дългосрочна защита срещу инфекцията.

В рамките на проучването учените стигат и до извода, че тауринът подготвя чревните бактерии за предотвратяване на инфекция.

Те установяват, че при прием на вода, съдържаща бисмутов субсалицилат, защитата от инфекции отслабва. Бисмутът инхибира производството на сероводород и е основна съставка на често използвано лекарство за лечение на диария и разстроен стомах, което се продава без рецепта.

Изводите от проучването на учените от National Institutes of Health са публикувани в списание Cell и ще подкрепят усилията за откриване на алтернатива на антибиотиците.

Източник: