Специфични стволови клетки обезвреждат туберкулозната бактерия, но и специфичната имунна защита на организма срещу нея, което обяснява случаите на продължителен латентен стадий на заболяването при заразените, се споменава в доклад на Националната академия на науките в САЩ.

Т-клетките, които се произвеждат от имунната система на организма, би трябвало да унищожат туберкулозната бактерия. Организмът обаче произвежда и мезинхимни стволови клетки, които също се насочват към туберкулозната бактерия. Те обаче образуват своеобразна преграда между нея и Т-клетките, обяснява Гобърдхан Дас, учен от Международния център за генетично инженерство и биология в Ню Делхи пред Ройтерс.

Мезинхимните стволови клетки са основни клетки, които се отделят от костния мозък. Тези стволови клетки могат да се развият в различни варианти на клетки и тъкани в организма.

При експеримент екипът на д-р Дас открива наличие на мезинхимни стволови клетки там където се откриват туберкулозните бактерии, в белите дробове и далака. Специфичните стволови клетки се намират и в лимфните възли на пациенти болни от туберкулоза.

Мезинхимните стволови клетки отделят азотен оксид в количество, което разстройва не само туберкулозните бактерии, но и деактивира Т-клетките. При това се потиска растежът на бактериите, но и на Т-клетки, при което се постига баланс в състоянието на организма, изразяващ се в продължителен инкубационен период на заболяването.

Повече от 2 милиарда души или една трета от населението по света са инфектирани с Mycobacterium tuberculosis.

В повечето случаи при заразените заболяването се намира в латентна форма и не се различават типичните за него симптоми. В един от 10 случая при спад на защитните сили на организма заболяването преминава в активна форма.

Миналата година от туберкулоза са починали 1,8 млн. души.

Научният екип продължава да изучава функцията на мезинхимните стволови клетки при туберкулоза.

По думите на д-р Дас, ако мезинхимните стволови клетки не образуват, образно казано, "гнездо" около туберкулозната бактерия, имунната система най-вероятно щеше да се справя с инфекцията.