Симптомите на недостиг на желязо в организма включват умора, световъртеж, бледост, косопад, раздразнителност, слабост и чупливи нокти.

Приемът на добавки желязо в продължение на 12 седмици намалява усещането за умора с 50%, обясняват специалисти.

Те достигат до това заключение след провеждането на контролирано рандомизирано проучване, включващо 198 жени на възраст между 18-50 години.

Доброволките са разделени в две групи. За период от 12 седмици на първата група са раздавани по 80 мг добавки железен сулфат дневно, а на втората - плацебо.

След изтичане на периода изследователите констатират подобрение на усещането за умора и други симптоми, характерни при недостига на желязо, при първата група.

Екипът отбелязва, че приемът на добавките не е оказал ефект за усещането на безпокойство, тревога, депресия и други физически и психически оплаквания.

Желязото е жизненоважен елемент за всички живи организми, тъй като той участва в редица основни процеси, включително транспорт на кислород, синтез на ДНК и други. Поддържането на нормалните му стойности в организма е от изключително значение за здравето.

NEWS_MORE_BOX

 

Около 4 грама желязо е концентрацията в организма на възрастен. Приблизително 75% от това количество е необходимо за транспорт на кислород до клетките. Останалото се намира в мускулната тъкан под формата на миоглобин, като резервни форми на микроелемента - феритин и хемосидерин, като трансферин и в различни ензимни системи, взимащи участие в клетъчното дишане.


 

Мъжете над 18 години имат необходимост от 8 мг желязо на ден. Жените между 18 и 60 години се нуждаят от 18 мг, тези над 60 - по 8 мг.

 

Организмът може да си набави желязо от консумацията на продукти като черен дроб, червено месо, яйца, бобови култури, пълнозърнести продукти - включително пшеничен зародиш, варено жито, овесени ядки, зеле, цвекло, ряпа, спанак, коприва, лапад, зелен лук и чесън, ядки, сушени кайсии и сливи, стафиди, тиквени семки.

 

За да се усвои желязото от храната е необходимо да се осигурява и достатъчно витамин С с нея. Ето защо е целесъобразно съдържащите желязо храни да се комбинират с достатъчно зеленчуци и плодове.