Зимата си отиде и скоро ще преминем към лятно часово време. В 3:00 часа на 26 март трябва да преместим стрелките на часовниците си с 1 час напред. Това означава не само по-малко сън, а и стрес, който има различни проявления върху организма ни. 
 
Смяната има както своите предимства, така и недостатъци. През студентите дни слънчевата светлина през деня е много по-малко, което кара хората да се чувстват депресирани и отпуснати. Фактът, че през лятното часово време ще имаме един допълнителен час, ни действа положително. Можем не само да се радваме на по-силни слънчеви лъчи, а и да увеличим социалните си контакти. Това значи и повече дейности, които може да свършим, което понякога и изморява. 
 
Пролетната умора е един от основните проблеми, които идват с преместването на стрелките с един час напред. Нейните симптоми са отпадналост, замайване, понижен тонус, нарушена концентрация. Тя може да засегне хора на различна възраст, но от нея страдат най-много младите, които са по-активни в своето ежедневие. Дължи се не само на удължаването на деня, но и на намалената физическа активност, която имаме още през зимата, както и консумацията на вредни храни, пълни с мазнини и никакви полезни вещества (каквито са парниковите зеленчуци, тлъсти меса и други). Хормонален дисбаланс е другата причина за пролетната умора. Нивото на серотонин, произвеждан от епифизната жлеза, пада значително през зимата и се отделя повече мелатонин. Както стана ясно, причината е по-малкото слънчева светлина през зимния сезон. 
 
Клъстерното главоболие е друго неразположение на тялото, настъпващо с преминаването към лятно часово време. Характерна за него е острата болка от едната страна на главата или в окото, появяваща се на етапи. Може да е придружена с насълзяване и да продължи няколко часа или седмици. 
 
Този вид главоболие обаче не се среща толкова често. Едва 3 % от българите са засегнати от него. 
 
Недоспиването се получава съвсем нормално- спим с един час по-малко. Нарушенията в съня обаче могат да отключат главоболие или други проблеми като раздразнителност, намалена работоспособност, мигрена.  
 
NEWS_MORE_BOX
 
Смяната на времето крие и риск от инфаркти при по-възрастните, съобщава New England Journal of Medicine. Това доказват много проучвания, направени през 2008 г. При едно от тях изследванията показват, че случаите на инфаркти се увеличават през първите три дни след обръщането на стрелките. И обратното- наесен случаите намаляват.
 
Можем да се справим с тези временни неразположения на организма, ако следваме няколко лесни стъпки. Хубаво е в неделя да станем по-рано от обичайното, за да може да се наспим за първия работен ден от седмицата. Повече разходки на слънце, сред природата, спортуване поне 2-3 пъти семично, както и консумацията на храни, богати на витамини, минерали, ненаситени мастни киселини и антиоксиданти, са ключ към подобряване на тонуса ни.