Селенът е микроелемент с мощно антиоксидантно действие.

 

В тялото той е свързан с различни протеини и се съхранява главно в мускулите.


 

Какви са ползите от селена?

  • Селенът влиза в състава на няколко ензима с антиоксидантно действие: глутатион пероксидаза и тиоредоксин редуктаза.

Тези ензими допринасят за неутрализиране на излишните свободни радикали, налични в тялото, които ускоряват стареенето на клетките и насърчават появата на различни заболявания, включително ракови и сърдечносъдови заболявания.

 

Тиоредоксин редуктазата регенерира витамините С и Е, които също имат антиоксидантно действие.

  • Селенът е модулатор на иммуната и противовирусната защита, както и на противовъзпалителните реакции;
     
  • Участва в детоксикацията на определени токсични съединения, тежки метали и ксенобиотици;
     
  • Участва в метаболизма на хормоните на щитовидната жлеза.

 

Препоръчителен прием на селен

Препоръчителният прием на селен, съобразен с телесното тегло, е следният:

  • 1 µg на килограм тегло на ден за децата;
  • 70 mcg на ден за възрастни;

При хора на възраст над 75 години, препоръчителният прием е 80 µg на ден, поради нарастването на оксидативния стрес с напредване на възрастта и необходимостта от подкрепа на функциите на имунната система.

 

За хора, които имат високи нива на физическа активност се препоръчва допълнителен прием от 10 до 30 µg селен на ден, пропорционален на енергийния разход и породения от физическата активност оксидативен стрес.

 

Дефицит на селен

Недостигът на селен може да се дължи на недостатъчен прием с храната, особено при спазване на вегански хранителен режим, или на нарушено усвояване поради различни заболявания на червата - цьолиакия, болест на Крон и други.

 

Недостатъчните нива на селен могат да доведат до аритмия, намалена устойчивост към инфекции, мускулна слабост, анемия, остеоартритни прояви.

 

При съчетание на дефицит на селен с недостиг на йод може да се развие хипотиреоидизъм - дефицит на хормони на щитовидната жлеза.

 

Прием на високи количества селен

Хроничният излишък на селен води до:

  • Кожни лезии;
  • Загуба на коса и нокти;
  • Храносмилателни разстройства;
  • Умора;
  • Раздразнителност;
  • Характерен дъх с мирис на чесън;
  • Метален вкус в устата;

 

Излишъкът от селен може да се дължи на прием на високи количества от добавки или на прием на питейна вода, богата на този микроелемент

 

Максималната препоръчителна и безопасна доза на ден възлиза на 150 µg, като тази доза включва селенът, приеман с храната, питейната вода и хранителните добавки.

 

Референции:

https://www.doctissimo.fr/html/nutrition/vitamines_mineraux/selenium.htm