Протеинът CARD8 регулира дейността на няколко възпалителни белтъка при атеросклероза, твърдят учени от екипа на проф. Алън Сирсьо от Центъра за сърдечносъдови изследвания към Örebro Йоребруския университет. Проучването било проведено в колаборация с Каролинска институт.

Атеросклерозата или втвърдяването на кръвоносните съдове, носещи кръвта от сърцето към всички части на тялото, е основната причина за развитие на сърдечносъдови заболявания. Възпалението в стената на артериите, причинено от атеросклеротичните плаки, включва няколко различни протеина, чиято функция се контролира от новооткрития протеин CARD8. Проучването показва, че неговата роля е ключова в патогенезата на болестта.

Протеинът - и функциите, асоциирани с него - може да бъде таргетиран в терапията на атеросклерозата и други хронични възпалителни болести в бъдеще.

Научният екип анализирал действието на белтъка върху ендотела на съдовете - вътрешната клетъчна покривка на съда. Резултатите показали, че високите нива на CARD8 са свързани с промени в нивата на няколко други протеина в развитието на атеросклеротични плаки в съдовете. За да разберат кои протеини регулира CARD8, те блокирали гена, носещ генетичната информация за неговата синтеза. Резултатите били потвърдени от проби, взети от доброволци, страдащи от атеросклероза.

„Тези открития са значими и ключови за разработването на нови лекарства за атеросклероза. В бъдеще може да е възможно да се използват повече терапевтици срещу CARD8.” твърди пред MedicalXpress Карин Францен, доцент по биомедицина към Йоребруския университет и автор в проучването.

В предишно проучване сред пациенти с генетични вариации на протеина, също била открита връзка между него и променени концентрации на други протеини на възпалението, което навежда учените на мисълта, че CARD8 играе важна роля и в други възпалителни процеси, асоциирани със заболявания.

Учените планират подробно изследване на протеина, за да разберат механизма, по който той действа. В колаборация с BioReperia, шведска компания, ще продължат да изследват ролята, която белтъкът изпълнява във възпалителните процеси. Той също така стои в центъра на развитието на ракови заболявания.

„В момента знаем, че CARD8 играе ключова роля за възпалението. Искаме да разберем и участието му в други клетъчни процеси.“ допълва Францен.

Проучването е публикувано в Scientific Reports.