Всеки ден слушаме от какви ли не източници за витамините, колко са полезни и необходими, къде се съдържат и т.н. Знаем ли достатъчно за тях, обаче?

 

Предлагаме Ви един систематичен преглед на най-важните витамини и това, което трябва да знаем за тях, както и някои любопитни факти.


 

Витамините са открити от полския химик Казимир Функ, който ги нарича така, защото установява, че те съдържат аминогрупа и са важни за жизнените процеси в клетката (от латински – амини на живота). По-късно са открити и витамини, които не съдържат аминогрупа, но името остава.

 

Разтворимостта на витамините е важна характеристика, според която се разделят на две големи групи – мастноразтворими и водноразтворими.

 

Мастноразтворими са:

 

1. Витамин Е

 

Съществуват няколко различни форми на витамин Е, известни като токофероли. Най-разпространени са алфа-токоферол и гама-токоферол.

 

Витамин Е е важен мастноразтворим антиоксидант, предпазващ мастните клетки и натрупвания от вредните верижнорадикалови реакции, настъпващи след първоначално окисление на мастните киселини.

 

Съдържа се в тъкани и образувания, богати на мазнини - растителни и животински масла, мляко, черен дроб, както и в зародишите на житните растения.

 

Специалистите препоръчват прием от около 15 – 20 mg витaмин Е на ден за възрастен човек, въпреки че в клинични изпитвания са давани много по-високи дози – до 800 mg на ден, без да са наблюдавани нежелани ефекти. Някои специалисти препоръчват значително по-висок прием от 15 mg на ден – 50, 100, дори 200, смятайки, че ползотворните му ефекти се увеличават пропорционално на съдържанието му в организма.

 

Натрупва се в мастните депа, където могат да се образуват известни резерви от токоферол. Има важно значение за формирането на половите клетки и фертилитета, синтеза на хемоглобин и предпазването на клетъчните мембрани от окисляване и разрушаване. Хипо- или авитаминоза Е (съответно – недостига или пълната му липса в организма) са свързани с редица функционални смущения като ретинопатия, миопатия, инфертилитет и др.

NEWS_MORE_BOX

 

2. Витамин А

 

Витамин А, известен още и като ретинол, е необходим за синтеза на зрителни пигменти в ретината, което от своя страна е важно за нормалното зрение. Отдавна е известно, че недостигът на витамин А (хиповитаминоза А) води до "кокоша слепота" – неспособност да се възприемат образи в полумрак, поради недостига на зрителни пигменти.


Важен е също така за правилното протичане на клетъчното делене и ембрионалното развитие (но може да бъде и токсичен в по-големи дози, затова през бременността не се препоръчва приемът му); за правилното развитие на епитела на кожата и лигавиците, като при недостига му кожата става суха и изпръхнала. Има и значителни антиоксидантни свойства.

 

Съдържа се в: черен дроб, масло, моркови, броколи и други продукти, включващи мазнини.

В морковите и другите червени зеленчуци се намират т.нар. каротеноиди, които се метаболизират в организма до ретинол. Повечето специалисти препоръчват дневен прием от около 900 микрограма на ден за мъже и 700 микрограма за жени.