Пиридоксинът е водоразтворим витамин от групата на витамините В. Пиридоксинът е открит за първи път от унгарския лекар Пол Дьорд, няколко години по-късно е определена и структурата му и е синтезиран в лабораторни условия. Витамин B6 съществува под няколко форми - пиридоксин, който най-често се прилага под формата на хранителна добавка, пиридоксал, пиридоксал фосфат, пиридоксамин и 4-пиридиксинова киселина.

 

Пиридоксинът изпълнява множество важни функции в тялото - участва в метаболизма на аминокиселините, поддържа нормалните функции на нервните клетки и червените кръвни клетки както и на кожата. Витаминът участва в биосинтезата на серотонин, допамин, адреналин, норадреналин, гамааминомаслена киселина и хистамин, които сами по себе си играят важна роля в изпълняването на ключови процеси, свързани с поведението, психичното състояние, опорно-двигателния апарат, имунната функция и т.н.


 

Пиридоксинът е необходим за нормалното функциониране на мозъка и неговите функции, активно повлиява настроението и биологичния часовник на тялото.

 

Дефицит на витамин В6. Най-добрият начин да си набавяме дневните нужди от витамина е да се храним разнообразно и пълноценно. Дефицити се наблюдават сравнително рядко предимно при състояния като алкохолизъм, чернодробни заболявания, проблеми с щитовидната жледа, сърдечни заборявания. Някои лекарства също могат силно да понижат нивата на пиридоксин в тялото.

 

Как най-лесно да си набавим витамин В6? Необходимо е да включим в ежедневното си меню храни, които са богат източник на витамина. Такива са: риба тон, пилешко и пуешко месо, нетлъсто варено свинско и телешко, слънчогледови семки, сушени сини сливи, банани, авокадо, готвен спанак и др.

 

Предозиране с пиридоксин. Това може да се случи само след прием на витамина под формата на хранителна добавка в големи дози и за продължителен период от време. Някои от симптомите на предозиране с витамина са: главоболие, отпадналост, гадене, изтръпване на ръцете и краката.
Приемът на витамин B6 по време на бременност и кърмене е безопасен, ако е определена точната доза.

 

Дневната доза от витамина се определя предимно според възрастта:

  • За деца от 1 до 3 години дневната доза е 30 мг.
  • Деца между 4 и 8 години - 40 мг на ден.
  • Деца между 9 и 13 години - 60 мг дневно.
  • Младежи между 14 и 18 години - 80 мг дневно.
  • За възрастни над 19 години дневната доза е 100 мг.
  • Не се регистрират опасни странични ефекти до нива от 200 мг на ден, което е прието за безопасна горна граница на витавина.