Пантотеновата киселина се причислява към групата на водоразтворимите витамини от група В и известна още като витамин В5. Пантотеновата киселина се нарича още антистрес витамин. Тя стимулира синтеза на антистресови хормони като по този начин подпомага по-лесно и бързо адаптиране към стресови ситуации.

 

Съдейства за нормалното функциониране на надбъбречните жлези и упражнява контрол над синтезата на кортизол (хормон на стреса), който се произвежда от тях. Пантотеновата киселина често се използва като допълваща терапия при тревожност и депресивни състояния. Витаминът повишава тонуса и влияе добре на хора, страдащи от мигрена, хронична умора и такива, които се опитват да спрат алкохола и цигарите. Допринася за нормалното протичане на метаболитните процеси.


 

Укрепва дейността на ендокринната система. Индиректно витамин В5 понижава високите нива на пикочната киселина при подагра като намалява триглицеридите, лошия (LDL) холестерол и общия холестерол и същевременно повишава нивата на добрия (HDL) холестерол.

 

От какво количество витамин В5 имаме нужда? Дневната доза за здрав възрастен е между 5 и 10 мг. При новородени и деца до 1г. се счита, че дневните нужди не са повече от 1,5 мг. Нуждите от витамина при деца до 10 години е 2 – 3 мг на ден. При юношите до 18 години дневната доза е около 5мг. Не се наблюдава особено повишение на дневните нужди по време на бременност и кърмете и те варират между 5 и 10мг.

 

Дефицит на витамин В5. Той е необходим за освобождаването на енергия от въглехидрати и мазнини, неговият дефицит често е свързан със симптоми на дефицит на енергия и отпадналост. Тези симптоми включват лесна уморяемост, равнодушие и чувство на слабост.

 

Предозиране с витамин В5. До момента няма документирани случаи на сериозно предозиране с витамина. Тъй като пантотеновата киселина е водоразтворим витамин, излишните количества се изхвърлят чрез урината.

 

Източници на пантотенова киселина. Най-добрият вариант е да набавяме необходимите количества от витамин В5 чрез храната. Това се случва, когато се храним разнообразно и пълноценно. Отличен източник на витамина са гъбите и карфиолът. Други храни, които съдържат пантотенова киселина са: броколи, телешки черен дроб, ряпа, слънчоглед, домати, ягоди, кисело мляко, яйца, тиква и т.н.